AM Home

+31

53

14

+1,58 +0,59 A2Vm 51,6

Kastor je u klasicnoj mitologiji smrtni Poluksov blizanac. Zajedno, njih dva su blizanci ratnici cije su zvezde lako uocljive u sjajnom sazvezdju Blizanci. Bez obzira sto je Kastor manje sjajan od Poluksa on je ipak oznacen kao a Gemini, a Poluks kao b Gemini.  Kastorova mitoloska i nebeska veza sa Poluksom uvrstile su ga u zvezde prve magnitude, mada je on ustvari najsjajnija zvezda druge magnitude.

Kastor i Poluks su interesantne zvezde. Na severnom kraju sazvezdja Blicanaca, Poluks je narandzasti dzin, a Kastor bela stabilna zvezda. Golim okom Kastor izgleda kao obicna zvezda spekta A klase, slicna kao Vega, vrlo topla, temperature izmedju 7000 i 10000 K. Kastor nema fizickih veza sa Poluksom. Nalazi se na daljini od 52 svetlosne godine, a to je samo pola puta do njegovog mitoloskog blizanca.

Teleskopska posmatranja ove zvezde su pokazala da je ona vrlo upecatljiva visestruka zvezda. Cak i najslabijim teleskopima moze se videt da se Kastor sastoji iz para zvezda udaljenih samo nekoliko lucnih sekundi jedna od druge. Sjaj sjajnije komponente je 2. magnitude a tamnija je zvezda 3. magnitude. Obe od njih su zvezde A tipa ali tamnija zvezda je i hladnija. Oko jednog lucnog minuta dalje prema jugu nalazi se i treca komponenta, zvezda 9. magnitude. Sjajan par zvezda kruze jedna oko druge po elipticnim orbitama sa periodom od oko 400 godina i trenutno se nalaze najblize jedna drugoj.  Tamna komponenta je je veoma udaljena, nalazi se na oko 1000 puta vecem rastojanju nego Zemlja od Sunca, zbog toga je njena brzina vrlo mala i nemoguce je to primetiti. Sada pogledajmo dublje, spektrografom koji razlaze svetlost u dugine boje. Ovim instrumentom mozemo da uocimo da obe od ovih komponenti, Kastor A i Kastor B, su takodje binarne zvezde! Kastor A se sastoji od gotovo identicnih zvezda, obe su otprilike duplo masivnije od Sunca, orbitiraju jedna oko druge sa periodom od 9,2 dana, rastojanje izmenju njih je oprilike kao desetina rastojanja izmedju Merkura i Sunca. Kastor B se takodje sastoji od dve identicne zvezde ali one se mnogo brze krecu jedna oko druge, za 2,9 dana. Pored svega ovaoga  i udaljena treca komponenta, Kastor C je dakodje dvojna zvezda! Kao i u prethodna dva slucaja i ovde se radi o dve identicne, ali hladnije zvezde manje mase. Ove dve zvezde su spektralne klase M, sa temperaturom od oko 4000 K. Rastojanje izmenju njih je oko dva puta vece nego precnik Sunca, a period za koji one obidju jedna oko drge je 20 sati.

Interesantno je da je jedan “blizanac” ustvari sastavljen od tri para blzanaca. Kastor je znaci sestostruka zvezda.

februar 2000.