AM Home

Alfa Cyg

Deneb 20 41 28,44 45 16 55,3 1,33 8,7 A2Ia 2500

Deneb [5Kb]

Cirkumpolarna zvezda.

DENEB je jedna od najvecih zevzda u nasoj galaksiji. Ime “Deneb” je Arapska rec koja znaci “rep”. Kao zvezda prve zvezdane velicine i 17. zvezda po sjaju na celom nebu, Deneb igra ulogu Labudovog repa (sazvezdje Cygnus) – upecatljivog sazvezdja na letnjem nebu u obliku ptice koja letu u pravcu juga, odnosno niz Mlecni put. Takodje, najsjajnije zvezde ovog sazvezdja obrazuju i Severni krst, ali sada se Deneb nalazi na vrhu. Deneb je, takodje, i zvezda koja obrazuje Letnji treogao (pored njega tu su jos i Vega i Altair).

Letnji trougao: Deneb, Vega i Altair
(Tri najsjajnije zvezde koje se leti vide iz nasih krajeva)

Povrsinska temperatura ove zvezde iznosi oko 9500 K (isto kao i Vega, dok je Altair nesto hladniji). Mada su Vega i Altair prilicno sjajne zvezde prve zvezdane velicine, takav njihov sjaj je prouzrokovan njihovom blizinom (prosecno oko 25 svetlosnih godina). Sa druge strane Deneb je prilicno udaljen – oko 2500 svetlosnih godina. Na osnovu njegove daljine moze se izracunati da je po apsolutnom sjaju Deneb “samo” 200.000 puta sjajniji od Sunca, i to ga cini najsjajnijom zvezdom njegove vrste (na osnovu temperature) u celoj nasoj galaksiji. Kada bi se kojim slucajem nalazio na daljini gde je Vega, Deneb bi sijao sjajem Meseceve prve cetvrti. Deneb je pravi super-dzin. Njegov precnik je 200 puta veci nego Suncev. Kada bi se on nalazio u na mestu Sunca Zemlja bi se priblizno nasla na njegovoj povrsini. U jezgru ove zvezde je prestala fuzija vodonika u helijum. Sta se sada tacno tamo desava mi ne znamo. Kako je svoj zivotni put Deneb poceo kao zvezda sa 25 solarnih masa sigurno je da ce on morati da eksplodira u narednih milion godina. Sjaj ove zveze je konstantan, ali njen spektar je promenjiv. Ovo je najvelicanstvenija zvezda koju je moguce videti golim okom.

Milosevic Milan E-mail: mmilan@bankerinter.net