Zvezde

30.000 fotometrijskih promatranja promjenljivih zvijezda

Vaši komentari

Marino Fonović
marino.fonovic@ttf.hr

Promjenljivih zvijezda ima vrlo mnogo te ih je nemoguće sve obuhvatiti radom profesionalnih astronoma. U najnovijem izdanju General Catalogue of Variable Star (GCVS) katalogizirano je 68.179 promjenljivih zvijezda, oko 14.800 promjenljivih uvršteno je u New Catalogue of Suspected Variable Stars (NSV). Samo pomrčinskih sustava ima nekoliko tisuća, a do sada su orbitalni i fizički parametri određeni za svega nekoliko stotina. Osim toga, mnoge zvijezde mijenjaju parametre (amplitudu i period promjene sjaja, oblik krivulje i sl.) pa ih je potrebno stalno motriti.

fonovic.jpg (161461 bytes)
Marino

Razvijene su amaterske metode fotometrijskih promatranja, čijom se primjenom te organiziranim i kontinuiranim radom mogu postići rezultati znanstvene vrijednosti, primjer za to je The American Association of Variable Star Observers (AAVSO). Ova najveća međunarodna udruga promatrača promjenljivih zvijezda okuplja oko 600 promatrača. AAVSO raspolaže s jedinstvenom bazom podataka koja se sastoji od preko 14 miljuna promatranja prikupljenih od 1911. godine do naših dana. Promatranja se vrše prema točno određenim pravilima za sve promatrače, kako bi naposljetku sva prikupljena mjerenja mogla biti zajednički obrađena.

U sklopu programa AAVSO, sa privatne astronomske promatračnice u Plominskom Zagorju u Istri, počevši od 1991. izvršeno je i od stručne komisije AAVSO verificirano preko 30.000 vizualnih, fotoelektričnih i CCD fotometrijskih opažanja patuljastih nova tipa U Geminorum i SS Cygni, klasičnih i povratnih novih, promjenljivih tipa R Coronae Borealis i BL Lacertae, mirida i nepravilnih promjenljivih. Uz sustavna opažanja aktualnih novih i novima sličnih zvijezda, poseban značaj ima stalno praćenje nekadašnjih novih radi pravovremenog otkrivanja njihove ponovne aktivnosti. Sva promatranja načinio je autor ovog izvještaja. Prije uvrštenja u International Database rezultati fotometrijskih opažanja bili su podvrgnuti strogoj provjeri.

Najbolji rezultati postignuti su u posljednje dvije godine. Prema izvješću Arnea Hendena, direktora AAVSO, u jednogodišnjem razdoblju od 1. listopada 2005. do 30. rujna 2006., u međunarodnu bazu podataka (AAVSO International Database) uvršteno je 16.678 promatranja načinjenih iz Plomina. Time je samo jedan promatrač nadmašio sve promatrače zajedno iz velikih zemalja kao što su Rusija, Kina, Indija, Japan i mnoge druge. To je ujedno u AAVSO ovogodišnji pojedinačni rekord po broju verificiranih vizualnih promatranja promjenljivih zvijezda. Inače, prosjek promatrača ove udruge je oko 700 vizualnih opažanja u jednoj godini.

Kliknite
Pismo direktora AAVSO Marinu Fonoviću

Ovaj opsežni promatrački rad pridonio je klasifikaciji nekih svemirskih objekata promjenljiva sjaja i potvrdi promjenljivosti opažene u nekih zvijezda. Dio fotometrijskih opažanja je izvršen u kampanji istovremenog promatranja sa zemaljske površine i satelita Chandra, Spitzer i Swift.

Prigodom promatranja koriste se posebne karte širih područja promjenljivih koje izrađuje AAVSO, na kojima su označene standardne poredbene zvijezde. Većina dosadašnjih fotometrijskih opažanja učinjena je pomoću teleskopa Schmidt Cassegrain 203/2032 mm (Celestron 8), dok se za praćenje promjenljivih čiji se sjaj kreće između 15 i 17 magnitude povremeno, najčešće u ljetnim mjesecima, korišten Schmidt-Cassegrain 356/3910 mm (Celestron 14) uz uporabu CCD kamera ST-4 i ST-7XMEI. Teleskopi su opremljeni digitalnim krugovima, koji znatno olakšavaju nalaženje promjenljivih zvijezda slaba sjaja. Lijepo vrijeme i kompjuterizacija teleskopa uvelike su doprinijeli ostvarenju iznimno dobrih promatračkih rezultata u ovoj i prošloj godini.

Rezultati promatranja dostavljaju se središnjem uredu u Cambridgeu putem tjednih izvješća pripremljenih posebnim računalnim programom PCObs. Svaka nagla opažena promjena sjaja posebno zanimljivih promjenljivih odmah se dojavljuje kako bi se i drugi astronomi mogli što prije uključiti u praćenje neobične pojave. Rezultati mjerenja sjaja novih, supernovih i slabo izučenih zvijezda i aktivnih galaksija, svakog mjeseca objavljuju se u publikaciji CVnet Circular i AAVSO Alert Notice.

Ovom prigodom objavljujemo skupne AAVSO krivulje sjaja povratne nove RS Ophiuchi i patuljaste nove SS Cygni. Promatranja učinjena iz Plominskog Zagorja (AAVSO inicijali FMR) označena su plavom bojom. Na vertikalnu os nanesen je sjaj promjenljive u zvjezdanim veličinama - vizualnim magnitudama, a na horizontalnu vrijeme u Julijanskim danima - radi lakšeg uspoređivanja udaljenih vremenskih trenutaka.

Službene stranice AAVSO: www.aavso.org

Promatračnica u Plominskom Zagorju: www.fonovic.com/astro.html

Kliknite na grafikon

Opis krivulja:

Sl.1_RS_Oph.gif (17238 bytes) Sl.2SSCyg.gif (28668 bytes)
Sl. 1. Tijekom ove i prošle godine ponovljeni rast sjaja opažan je u nekoliko povratnih novih među kojima je najpoznatija RS Ophiuchi. Nakon dvadeset i jedne godine mirovanja RS Oph je s 12. na 13. februara 2006. u samo nekoliko sati povećala sjaj više od tisuću puta. Sl. 2. Promjenljiva zvijezda SS Cygni pripada skupini patuljastih novih kod kojih nekoliko puta u godini nastaju iznenadne promjene sjaja. U posljednjih dvadeset godina autor ovog priloga izvršio je oko 5.000 opažanja SS Cygni, najspektakularnijeg predstavnika ove vrste kataklizmičkih promjenljivih zvijezda.

(31.07.2007.)