Galaksije

duboki svemir
Pronađene mlade galaksije na rubu svemira

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Računalna usporedba naše galaksije i novootkrivenih galaksija na rubu poznatog svemira

Hubbleov svemirski teleskop (HST) ponovo je svojom snimcima iznenadio astronome zabilježivši veoma mlade i kompaktne galaksije udaljene 11 milijardi svjetlosnih godina od nas. Novootkrivene galaksije imaju masu od dvijestotinjak milijardi Sunčevih masa, no njihova je veličina tek 5.000 svjetlosnih godina, iako bi prema teorijskim modelima i dosada otkrivenim galaksijama na rubu svemira ona morala iznositi barem 100.000 svjetlosnih godina, poput naše galaksije. Jedno od objašnjenja zašto se te galaksije dosad gotovo i nisu promijenile od njihova nastanka je kako su bile u nekakvoj interakciji sa tamnom tvari u svemiru, no kako zasad zapravo ne znamo gotovo ništa o tome, astronomima tek predstoje intenzivna istraživanja. Samo su tri teleskopa današnjice sposobna za znanstvena mjerenja ovih novootkrivenih galaksija, svemirski teleskop Hubble te zemaljski teleskopi Keck i VLT. Tijekom ove godine NASA planira izvršiti servisnu misiju na HST-u za koje će se na njega ugraditi nova Wide Field Camera 3, kojom će astronomi moći detaljnije istražiti što se zapravo događa na samom rubu poznatog svemira.

(30.04.2008.)

Atlas svemira - prevod An Atlas of The Universe. Detaljan prikaz kosmosa polazeći od naše planete sve dublje u svemir.

Univerzum - hipoteze o nastanku i razvoju univerzuma; detaljno na više strana.

Duboki kosmos - tipovi objekata, Mesije....