Emovi

Plejade – prozor u svemir

(nastavak)
| 1 | 2 | 3 | 4 |

Promatranje golim okom

Gledajući Plejade golim okom, u teoriji se može zapaziti, sve do 6.5 magnitude. Najsjajnija zvijezda u Plejadama ima magnitudu 2.86. Što nam govori da se u lošijim uvjetima, Plejade uopće ne mogu zamijetiti. Takav se slučaj javlja igrom okolnosti jer su se sa mog mjesta promatranja, Plejade, gotovo uvijek mogle zapaziti (usprkos svjetlosnom zagađenju).

Zanimljiv slučaj bio je početkom 4. mjeseca. Venera se nalazila u Plejadama, a takav se događaj javlja jednom u svakih 8 godina. Promatranje sam odradio 02.04.2004. Isti dan je Mjesec izašao dosta rano, pa je već oko 21h bio blizu zenita. Promatrajući golim okom, taj dan nisam uspio zabilježiti ni jednu zvijezdu u Plejadama. Granična magnituda bila je manja od 2.86, što je magnituda najsjajnije zvijezde u Plejadama.

Za promatranje koje sam obavio 07.04.2004. bio sam u puno boljoj poziciji, jer se Venera odmakla od Plejada dovoljno daleko da mi njen sjaj ne smeta pri vizualnom određivanju granične magnitude okom. Promatranje sam obavio prije nego se Mjesec dignuo iznad horizonta, a noć je bila vedra tako da sam imao dobre uvjete pri promatranju. Uspio sam opaziti 4 zvijezde. Granična magnituda bila je malo iznad 4 tj. 4.16 ako uzmemo u obzir da je to magnituda 4. zvijezde.

Promatranje dalekozorom

Dalekozorom 10x50, u teoriji je moguće vidjeti objekte do 10. magnitude. Takvim dalekozorom se u Plejadama nazire više desetaka zvijezda pri dobrim uvjetima. Dana 02.04.2004. Venera i Mjesec su svojim sjajem, taj broj doslovno smanjili na 10-15 zvijezda. Ipak, vidjele su se svih 7 sestara i još nekolicina drugih zvijezda. Kako se Venera nalazila pored Plejada, dalekozorom sam lako naciljao M45 i odredio zvijezde sve do 5.75. magnitude. Nije baš velika granična magnituda, ali uz skoro puni mjesec na nebu, i Venere u vidnom polju Plejada, nisam niti mogao očekivati jako dobre rezultate.

Promatrajući 07.02.2004, uspio sam odrediti i potvrditi zvijezde sa prijašnjeg promatranja, a kako su bili jako dobri uvjeti, uspio sam prepoznati zvijezde sve do 8.95. magnitude. Primijetio sam da neke zvijezde veće magnitude, lakše uspijem zapaziti ako lagano zatresem dalekozor, jer onda lakše opazim ako je sjaj «u pokretu» nego ako je statičan. Na taj način sam i vidio zvijezdu 8.95. magnitude, koju sam i uzeo kao graničnu. To je prvi put da sam dalekozorom uspio vidjeti zvijezdu tako slabog sjaja.

Usporedba

Graf 1 - prikazuje usporedbu najviše postignute magnitude (vertikalno) u promatranjima okom i dalekozorom pri dobrim i lošim uvjetima, te usporedba istih sa onom koja je uzeta kao maksimalna vrijednost (teoretska).

Slika 5 i 6
Lijeva slika, prikazuje zvijezde u Plejadama, do 4. magnitude (koju sam postignuo), a desna slika prikazuje zvijezde do 6.5. magnitude tj. maksimalne magnitude, koju oko može vidjeti.

Zaključak

Svaka stvar ima svoju namjenu tj. svoju funkciju. Crvena svjetiljka čuva noćni vid, planisfera pomaže pri upoznavanju sazviježđa, dok detaljnije karte pomažu pri nalaženju i promatranju kompliciranijih objekata. Meni je bio dovoljan dalekozor i isprintana karta na A4 papiru na kojoj su numerički označene zvijezde po magnitudi. Dalekozor sam u početku prislonio na zid (kasnije je bio na stalku), uzeo kartu u ruke, crvenu svjetiljku za čitanje karte i bilježio magnitude zvijezda koje mogu vidjeti. Nije skupo – naprotiv. Bilo je zabavno i poučno. Puno puta sam na internet stranicama, astronomske tematike, pronašao savjet gledanja postrance. No u praksi to nije toliko lako kao sto piše u tekstu. Čineći to u praksi, u početku tek koliko-toliko uspješno, stekao sam važno znanje za daljnja promatranja. Shvatio sam koliko takav trik može pomoći tj. pomaže pri određivanju granične magnitude, jer upravo sam tako uspio (za sada) izvući maksimum iz svog dalekozora i shvatiti koliko zapravo dalekozor pomaže u astronomiji. Kako svaka razlika u magnitudi omogućava dva i pol (2.51) puta dalji pogled u svemir, ja sam svojim dalekozorom u odnosu na oko, uspio vidjeti (2.51*2.51*2.51*2.51*2.51=100) gotovo 100 puta dalje u svemir. Na kraju, lijepo je nešto pročitati i zapamtiti, ali isprobati to isto u praksi, je nebrojeno mnogo puta ljepše.

Literatura

Astronomija - Vladis Vujnović
Zvjezdane staze - Muhamed Muminović

Dosta osnovnih informacija o Plejadama

Mitologija o M45

Korisne informacije vezane uz graničnu magnitudu oka i Plejada.

Članak koji opisuje ovogodišnji događaj kad se Venera nalazila u Plejadama.

Nacrti stalka za dalekozor, koji su mi idejno pomogli pri realizaciji