Zvezde

EKSPLOZIJA POVRATNE NOVE ZVIJEZDE RS_OPHIUCHI ZA VALENTINOVO

Klinkite na sliku
173_7304_RS_Ophiuchi_mt1.JPG (90818 bytes)
173_7304_RS_Ophiuchi_mt2.JPG (112497 bytes)
Zvjezdarnica Vidulini- snimak povratne nove u Zmijonoscu u nemogućim uvjetima kroz oblake i u svitanje (foto 13.02.2006.)
RS_Oph_13Feb06_Gui-Sos1.jpg (44020 bytes)
Snimak RS_Oph italijanskih astronoma E.Guida i G. Sostera učinjen pomoću robotičkog teleskopa u New Mexico

Kanfanar
14.02.06.

Nakon dvadeset jedne godine mirnog razdoblja u životu povratne nove zvijezde RS_Ophiuchi, sa minimalnim fluktuacijama sjaja, tijekom vikenda zvijezda je eksplodirala i za svega nekoliko sati više od tisuću puta povećala svoj sjaj! Još u subotu zvijezda je bila jedva vidljiva u amaterskim teleskopima.

Prva izvješća da sa zvijezdom nešto nije u redu objavili su u nedjelju Kyotaka Kanai i Hiroaki Narumi iz Japana, a već u ponedjeljak oči profesionalaca bile su uprte u povratnu novu zvijezdu koja je sa granice opažanja u teleskopu došla tako sjajna da ju je sada moguće vidjeti i golim okom!

Zvijezda RS_Oph spada u red kataklizmičkih promjenjivih zvijezda spektralnog tima M2, koji ima oko sebe malog plavog pratioca. Dosada je zabilježeno nekoliko eksplozija ove zvijezde i to 1898, 1933, 1945, 1958, 1967 i posljednja do sada 1985.

Sjaj zvijezde u svega nekoliko sati poraste za više od tisuću puta, a onda je potrebno nekoliko stotina dana da bi se vratio u prijašnje, mirno stanje. Astronomi će u narednim mjesecima sustavno pratiti događanja oko ove zvijezde.

Zvijezda RS_Oph nalazi se u sazviježđu Zmijonošca, koje je iz naših krajeva vidljivo pred jutro, između dviju planeta, sjajnog Jupitera visoko na jugu i još sjajnije Venere nisko nad istočnim horizontom.

(14.02.2006.)

zvezde

Kako eksplodiraju zvezde?

Evolucija zvezda

Nova nova na našem nebu. Narednih dana biće to velik izazov za osmatrače sa malo boljom opremom. (februar 2002.)

Svetlosni eho

Možda nova?

HIPERNOVE Rešenje zagonetke gama-bleskova

EKSPLOZIJA POVRATNE NOVE ZVIJEZDE RS_OPHIUCHI 14.02.2006.