Instrumenti

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Kliknite na ilustraciju
Zvjezdano rodilište nedaleko NGC 2074

Najpoznatiji svemirski teleskop – Hubble space telescope, proslavio je svoj gotovo nevjerojatan -100.000-ti oblet oko naše planete!

Nakon osamnaest i pol godina rada u bezzračnom svemirskom prostoru, svakih 90 minuta načini jedan oblet oko Zemlje i pri tome biva izložen velikim strukturnim opterećenjima usljed temperaturne razlike od preko 200°C.

Svake sekunde prevali 8 km, a dosad je nakupio kilometražu od 4,4 milijarde kilometara. Mnogobrojne greške i otkazi pojedinih sustava cijelo vrijeme prate rad ovog iznimnog znanstvenog instrumenta. Povremeno je bio na ivici opstanka i zbog financijskih limita misije, no iznova je preživio.

Četiri su puta američki raketoplani polijetali prema HST-u a astronauti izvršili velike preinake, zamjene i popravke. Bez njih HST bi danas bio samo beskoristan teški komad svemirskog smeća.

Početkom listopada slijedi nova, peta po redu a ujedno i posljednja, misija popravaka i nadogradnje HST-a koja će mu produžiti život za još najmanje 5 godina.

Tijekom jubilarnog stotisućitog obleta oko Zemlje znanstvenici su načinili specijalnu fotografiju maglice smještene nedaleko zvjezdanog skupa NGC 2074 u kojoj se upravo sada rađaju sjajne malde zvijezde.

Plava područja pokazuju nakupine kisika a zelena područja pokazuju dominantno prisustvo vodika glavnog goriva u zvjezdanim nuklearnim procesima.

(15.09.2008.)