am@astronomija.co.yu

 

 

Instrumenti
 
 

Sadržaj AM

 

 

Siniša Lavrnja   vandergraaf@sympatico.ca MEADE LXD 55 SN 10"

nastavak

< 1 | 2 | 3

Go to

"Go To" kompjuter i "polarni tražilac" sam prvi put probao i koristio tek nakon nekih pet ili šest noæi do kada sam koristio samo motore i sam tražio objekte uz pomoæ Telrada i tražioca. Nakon što sam precizno postavio Severnjaèu i èetiri zvezde u njenoj neposrednoj blizini u osvetljene pozicije polarnog tražioca, bio sam spreman da pritisnem i to "Go To" dugme na komandi Autostar-a. Bio sam pomalo nestrpljiv da vidim kako æe mi teleskop pritiskom na dugme pronaæi objekte na nebu.

Teleskop ima devet brzina, od najsporije 1x siderail (0.25 ugl.-min/sec ili 0.004 stepena/sec) do najbrže 270 ugl.-min/sec ili 4.5 stepeni/sec.).

Pri korišæenju prvih èetiri sporih brzina, motori su bukvalno ne èujni, ali pri korišæenju dve najbrže brzine, motori su i te kako buèni. Nakon ukljuèivanja Autostara, na LCD ekranu kompjutera se prvo pojavljuje upozorenje da se ne posmatra Sunce bez adekvatnog filtera. Tek nakon upisivanja odreðene šifre o razumevanju upozorenja komjuter nastavlja sa radom. Ubacivanje taènog vremena, pozicije (po gradovima), model teleskopa i poravnjanje i Autostar je spreman.

Autostar je najblaže reèeno vodiè po noænom nebu.

Sa preko 30.000 objekata u memoriji, od "deep sky" objekata preko planeta do asteroida i veštaèkih satelita, teško da postoji bolji, brži i precizniji vodiè. Nekoliko NGC objekata i dvojnih zvezda koje sam izabrao iz memorije, Autostar je pronašao i postavio ili taèno u centar ili oko 4" do 7" od centra u vidnom polju. Nakon korekcije i postavljanja objekta u centar vidnog polja, motori bi bez problema pratili objekat sve vreme držeæi ga centriranog taèno u sredini vidnog polja okulara.

Ako se iz nekog razloga traženi objekat ne pojavi u centru okulara, Autostar nudi moguænost "spiralnog traženja" gde motori teleskopa sami simultano poènu spiralno okretati teleskop iz taèke gde je teleskop stao u potrazi za objektom. Nakon pronalaska i centriranja objekta, dovoljno je pritisnuti dugme i teleskop æe korektovati poravnjanje.

Autostar nudi moguænost "Guided Tour, Tonight's Best"(Veceras najbolje), gde teleskop sam pronalazi objekte koji su najbolje vidljivi iste veèeri, tako da sam imao veoma lepu turneju razgledanja razlièitih objekata po noænom nebu, koje je za mene izabrao sam Autostar.

Pored toga što Autostar pronalazi objekte, može prikazati na LCD monitoru i meseèeve faze, lokalno vreme izlazka i zalaska Sunca i Meseca, minimalnost Algola, informacije i vreme meteorskih kiša, pomraèenje Sunca, pomraèenje Meseca, ravnodnevnice, izraèunavanja uvelièanja, izraèunavanje vidnog polja okulara, sam Autostar predlaže najbolji okular za odreðeni objekat na osnovu podataka o okularu i podataka o objektu, pretvaranja UT vremena u lokalno, itd.

Autostar takoðe upozorava da æe traženje odreðenog objekta uzrokovati udarac tubusa u montažu teleskopa, tako da se to može izbeæi.

Autostar ima i "timer" za odbrojavanje vremena koji je naroèito koristan kod fotografisanja, kao što ima i alarm, i može staviti teleskop u "hibernaciju" ako se ne pomera i na taj naèin zapamtiti poravnanje, koje nije potrebno kada se teleskop ponovo ukljuèi kasnije.

Autostar pomera teleskop na naèin koji spreèava da se kablovi obmotaju oko montaže i ima slobodnu memoriju u koju se mogu ubaciti koordinate i informacije za odreðeni objekat koji nije na listi autostara (komete na primer) tako da sledeæi put kompjuter sam može pronaæi uneseni objekat.

Autostar takoðe ima i èitav leksikon definicija i opisa èestih astronomskih izraza u svojoj memoriji. Dovoljno je otkucati na primer "quasar" ili Saturn, i Autostar æe poèeti detaljan opis objekta.

Zakljuèak

Nakon svega nekoliko veèeri provedenih sa ovim teleskopom, mislim da protivnici kompjuterizovanih teleskopa i zagovornici tradicionalne astronomije greše.

Lièno i dalje više volim tražiti objekat uz pomoæ tražioca a ne kompjutera. Pa ipak, samo saznanje da imam moænog "uèitelja" na domak ruke me èini sigurnijim a i boljim astronomom.

Zašto?

Pa kao prvo zato što sam mnogo nauèio od Autostara. Neke objekte pre nisam mogao naæi iako sam ih dosta dugo tražio. Ukljuèio sam Autostar i kompjuter je našao te objekte za mene, da bih ja odmah zatim pokušao ponovo pronaæi objekat, ali ovaj put sam i uz pomoæ tražioca, što mi je i uspelo.

Sa druge strane otkucati u kompjuter neki objekat, znaèi da æe kompjuter tražiti ovaj objekat, ali u isto vreme na ekranu Autostar iznosi detalje o ovom objektu, tako da mogu nesto nauèiti i o traženom objektu.

Najveæa prednost Autostara je u brzini. Kada želim osmatrati neki objekat koji æe ubrzo nestati sa neba bilo zbog zore ili u sumrak, ili ako je delimièno oblaèno pa imam malo vremena izmeðu dva oblaka da pogledam neki objekat, tada ne želim gubiti vreme tražeæi taj objekat.

Upravo tada brzina i preciznost kompjuterizovanog teleskopa dolazi do punog izražaja i pokazuje svoju prednost.

Do sada još nisam probao da fotografisem sa ovim teleskopom, najviše zbog toga što èekam da namestim solidniju podlogu sa vibracionim podmetaèima, što do sada još uvek nisam uèinio, mada sam èitao izveštaje da su fotografske moguænosti ovog teleskopa izuzetne, kao što je i montaža dobila sve same pohvale na raèun kvaliteta, preciznosti i stabilnosti. Sa ovim zadnjim se baš i ne slažem, ali sa obzirom da vodeæi magazini imaju veliku novèanu zaradu od vodeæih proizvoðaèa teleskopa zbog silnih reklama, onda ni ne treba èuditi zašto svaki njihov testiran teleskop u magazinu dobija sve same najveæe ocene. Navodno, neki astrofotografi kupuju 6" LXD 55 samo zbog kvaliteta montaže koju MEADE ne prodaje posebno.

Kasnije æu možda poslati poseban izveštaj i sopstvene utiske o fotografskim kvalitetima ovog teleskopa.

Za sada, moji uopšteni utisci o ovom teleskopu su više nego zadovoljavajuæi. Siguran sam da æu provesti mnoge divne noæi uživajuæi u pogledu na noæno nebo kroz ovaj teleskop. LXD 55 sadrži mnoge odlike, kvalitete i opremljenost koje krase neke mnogo skuplje teleskope. Samim tim, ovaj teleskop je i po ceni i po kvalitetu spada u sam vrh u svojoj klasi na današnjem tržistu teleskopa.

Za mene lièno, osmatranje sa LXD 55 teleskopom je kao osmatranje sa mnogo iskusnijim kolegom.

SPECIFIKACIJE
Optièki dizajn Schmidt-Newtonian
Aparatura 10" (254mm)
Fokalna dužina 1016mm
Fokalni odnos f/4
Razluèujuæa snaga 0.45 ugl. sec.
Presvlaèenje ogledala Meade EMC Super Multi-Coatings (standardno)
Meade UHTC Ultra High Transmission Coatings (opcionalno)
Montaža Tvrd aluminijum
Voltaža 12v DC
Poravnanje Nemaèka ekvatorijalna montaža
Brzina okretanja 1x siderail do 4.5 stepeni/sec u devet brzina
Tronožac Podešavanje razlièite visine
Standardna oprema 6 X 30 tražilac
T foto adapter
Super Plossl 26 mm okular
1.25" i 2' nosaèi okulara
Nosaè za 8 DD baterija
Polarni tražilac baterije Maxell LR 41 ili slièna
Težina teleskopa 13,6 kg
Težina montaže 25 kg
Cena (sa UHTC) 2150 $CAD

< 1 | 2 | 3

(mart 2003.)

vrh


[ Home | Sadržaj | Galaksija | Sunèev sistem | Teorija i praksa |
| Instrumenti | Istorija i tradicija  | Efemeride ]