am@astronomija.co.yu

 

 

Instrumenti
 
 

Sadržaj AM

 

 

Siniša Lavrnja   vandergraaf@sympatico.ca MEADE LXD 55 SN 10"

nastavak

< 1 | 2 | 3

Go to

"Go To" kompjuter i "polarni tražilac" sam prvi put probao i koristio tek nakon nekih pet ili šest noći do kada sam koristio samo motore i sam tražio objekte uz pomoć Telrada i tražioca. Nakon što sam precizno postavio Severnjaču i četiri zvezde u njenoj neposrednoj blizini u osvetljene pozicije polarnog tražioca, bio sam spreman da pritisnem i to "Go To" dugme na komandi Autostar-a. Bio sam pomalo nestrpljiv da vidim kako će mi teleskop pritiskom na dugme pronaći objekte na nebu.

Teleskop ima devet brzina, od najsporije 1x siderail (0.25 ugl.-min/sec ili 0.004 stepena/sec) do najbrže 270 ugl.-min/sec ili 4.5 stepeni/sec.).

Pri korišćenju prvih četiri sporih brzina, motori su bukvalno ne čujni, ali pri korišćenju dve najbrže brzine, motori su i te kako bučni. Nakon uključivanja Autostara, na LCD ekranu kompjutera se prvo pojavljuje upozorenje da se ne posmatra Sunce bez adekvatnog filtera. Tek nakon upisivanja određene šifre o razumevanju upozorenja komjuter nastavlja sa radom. Ubacivanje tačnog vremena, pozicije (po gradovima), model teleskopa i poravnjanje i Autostar je spreman.

Autostar je najblaže rečeno vodič po noćnom nebu.

Sa preko 30.000 objekata u memoriji, od "deep sky" objekata preko planeta do asteroida i veštačkih satelita, teško da postoji bolji, brži i precizniji vodič. Nekoliko NGC objekata i dvojnih zvezda koje sam izabrao iz memorije, Autostar je pronašao i postavio ili tačno u centar ili oko 4" do 7" od centra u vidnom polju. Nakon korekcije i postavljanja objekta u centar vidnog polja, motori bi bez problema pratili objekat sve vreme držeći ga centriranog tačno u sredini vidnog polja okulara.

Ako se iz nekog razloga traženi objekat ne pojavi u centru okulara, Autostar nudi mogućnost "spiralnog traženja" gde motori teleskopa sami simultano počnu spiralno okretati teleskop iz tačke gde je teleskop stao u potrazi za objektom. Nakon pronalaska i centriranja objekta, dovoljno je pritisnuti dugme i teleskop će korektovati poravnjanje.

Autostar nudi mogućnost "Guided Tour, Tonight's Best"(Veceras najbolje), gde teleskop sam pronalazi objekte koji su najbolje vidljivi iste večeri, tako da sam imao veoma lepu turneju razgledanja različitih objekata po noćnom nebu, koje je za mene izabrao sam Autostar.

Pored toga što Autostar pronalazi objekte, može prikazati na LCD monitoru i mesečeve faze, lokalno vreme izlazka i zalaska Sunca i Meseca, minimalnost Algola, informacije i vreme meteorskih kiša, pomračenje Sunca, pomračenje Meseca, ravnodnevnice, izračunavanja uveličanja, izračunavanje vidnog polja okulara, sam Autostar predlaže najbolji okular za određeni objekat na osnovu podataka o okularu i podataka o objektu, pretvaranja UT vremena u lokalno, itd.

Autostar takođe upozorava da će traženje određenog objekta uzrokovati udarac tubusa u montažu teleskopa, tako da se to može izbeći.

Autostar ima i "timer" za odbrojavanje vremena koji je naročito koristan kod fotografisanja, kao što ima i alarm, i može staviti teleskop u "hibernaciju" ako se ne pomera i na taj način zapamtiti poravnanje, koje nije potrebno kada se teleskop ponovo uključi kasnije.

Autostar pomera teleskop na način koji sprečava da se kablovi obmotaju oko montaže i ima slobodnu memoriju u koju se mogu ubaciti koordinate i informacije za određeni objekat koji nije na listi autostara (komete na primer) tako da sledeći put kompjuter sam može pronaći uneseni objekat.

Autostar takođe ima i čitav leksikon definicija i opisa čestih astronomskih izraza u svojoj memoriji. Dovoljno je otkucati na primer "quasar" ili Saturn, i Autostar će početi detaljan opis objekta.

Zaključak

Nakon svega nekoliko večeri provedenih sa ovim teleskopom, mislim da protivnici kompjuterizovanih teleskopa i zagovornici tradicionalne astronomije greše.

Lično i dalje više volim tražiti objekat uz pomoć tražioca a ne kompjutera. Pa ipak, samo saznanje da imam moćnog "učitelja" na domak ruke me čini sigurnijim a i boljim astronomom.

Zašto?

Pa kao prvo zato što sam mnogo naučio od Autostara. Neke objekte pre nisam mogao naći iako sam ih dosta dugo tražio. Uključio sam Autostar i kompjuter je našao te objekte za mene, da bih ja odmah zatim pokušao ponovo pronaći objekat, ali ovaj put sam i uz pomoć tražioca, što mi je i uspelo.

Sa druge strane otkucati u kompjuter neki objekat, znači da će kompjuter tražiti ovaj objekat, ali u isto vreme na ekranu Autostar iznosi detalje o ovom objektu, tako da mogu nesto naučiti i o traženom objektu.

Najveća prednost Autostara je u brzini. Kada želim osmatrati neki objekat koji će ubrzo nestati sa neba bilo zbog zore ili u sumrak, ili ako je delimično oblačno pa imam malo vremena između dva oblaka da pogledam neki objekat, tada ne želim gubiti vreme tražeći taj objekat.

Upravo tada brzina i preciznost kompjuterizovanog teleskopa dolazi do punog izražaja i pokazuje svoju prednost.

Do sada još nisam probao da fotografisem sa ovim teleskopom, najviše zbog toga što čekam da namestim solidniju podlogu sa vibracionim podmetačima, što do sada još uvek nisam učinio, mada sam čitao izveštaje da su fotografske mogućnosti ovog teleskopa izuzetne, kao što je i montaža dobila sve same pohvale na račun kvaliteta, preciznosti i stabilnosti. Sa ovim zadnjim se baš i ne slažem, ali sa obzirom da vodeći magazini imaju veliku novčanu zaradu od vodećih proizvođača teleskopa zbog silnih reklama, onda ni ne treba čuditi zašto svaki njihov testiran teleskop u magazinu dobija sve same najveće ocene. Navodno, neki astrofotografi kupuju 6" LXD 55 samo zbog kvaliteta montaže koju MEADE ne prodaje posebno.

Kasnije ću možda poslati poseban izveštaj i sopstvene utiske o fotografskim kvalitetima ovog teleskopa.

Za sada, moji uopšteni utisci o ovom teleskopu su više nego zadovoljavajući. Siguran sam da ću provesti mnoge divne noći uživajući u pogledu na noćno nebo kroz ovaj teleskop. LXD 55 sadrži mnoge odlike, kvalitete i opremljenost koje krase neke mnogo skuplje teleskope. Samim tim, ovaj teleskop je i po ceni i po kvalitetu spada u sam vrh u svojoj klasi na današnjem tržistu teleskopa.

Za mene lično, osmatranje sa LXD 55 teleskopom je kao osmatranje sa mnogo iskusnijim kolegom.

SPECIFIKACIJE
Optički dizajn Schmidt-Newtonian
Aparatura 10" (254mm)
Fokalna dužina 1016mm
Fokalni odnos f/4
Razlučujuća snaga 0.45 ugl. sec.
Presvlačenje ogledala Meade EMC Super Multi-Coatings (standardno)
Meade UHTC Ultra High Transmission Coatings (opcionalno)
Montaža Tvrd aluminijum
Voltaža 12v DC
Poravnanje Nemačka ekvatorijalna montaža
Brzina okretanja 1x siderail do 4.5 stepeni/sec u devet brzina
Tronožac Podešavanje različite visine
Standardna oprema 6 X 30 tražilac
T foto adapter
Super Plossl 26 mm okular
1.25" i 2' nosači okulara
Nosač za 8 DD baterija
Polarni tražilac baterije Maxell LR 41 ili slična
Težina teleskopa 13,6 kg
Težina montaže 25 kg
Cena (sa UHTC) 2150 $CAD

< 1 | 2 | 3

(mart 2003.)

vrh


[ Home | Sadržaj | Galaksija | Sunčev sistem | Teorija i praksa |
| Instrumenti | Istorija i tradicija  | Efemeride ]