Nebeski događaji

vandergraaf@sympatico.ca

MALA TELA

KOMETE

PERIODIČNA KOMETA 65/ GUNN

U iščekivanju proleća i dolaska dve komete koje bi trebalo da budu vidljive golim okom, ljubitelji kometa mogu okrenuti svoje teleskope ka najsjajnijoj kometi ovog leta, periodičnoj kometi 65/P Gunn koja je trenutno 12-te magnitude.

Kretanje komete tokom avgusta. Od 1 - 13. 8. kometa pravi petlju po nebu.

Ovo je dosta slab sjaj i da bi se kometa ugledala potrebno je tražiti je pod veoma tamnim nebom bez mesečine. Uperite teleskop ka zvezdi druge magnitude Epsilon Sagittarii, na donjem desnom delu asterizma "čajnika" koji je trenutno visoko na južnom nebu tokom večeri. Ceo ovaj mesec kometa se nalazi samo jedan stepen severno od ove zvezde. Kometa se kreće sporo zato što je Zemlja prestiže sa unutrašnje strane u Sunčevom sistemu, tako da se čini kao da je kometa nepokretna i da će se početi kretanje unatrag. Kometu je teško ugledati sa teleskopom manjim od 8".

Datum

30 18 24.4 -33 45.5 11.9

**************

ASTEROIDI

4 VESTA

Zemlja nastavlja da se sve više udaljava od asteroida Vesta sa kojim je bila najbliže tokom marta meseca. Vesta ovog meseca bledi do 8-me magnitude, pa ipak, još uvek ga je moguće naći i videti veoma lako, oko 8 stepeni severno od zvezde Spica u sazvežđu Device.

Asteroid Vesta. Datumi pokazuju položaj astaroida (plavi romb) tokom avgusta.

VICTORIA

Asteroid koji je 13-og septembra 1850. otkrio astronomer J. Hind između orbita Marsa i Jupitera je bio 12-ti po redu i nazvan je 12 Victoria po rimskoj boginji pobede i britanskoj monahinji Kraljici Viktoriji.

Ovaj asteroid ima samo 117 km u prečniku i veoma retko prelazi 10-tu magnitudu.

Asteroid Victoria. Datumi pokazuju položaj astaroida (plavi romb) tokom avgusta.

Da bi se video asterid Victoriu neophodna je noć bez mesečine i skiciranje svih bledih zvezda na mestu gde se asteroid nalazi. Pošto asteroid ima sjaj kao i blede zvezde, povratak istom delu neba nakon dve ili tri noći i novo skeniranje će pokazati jednu od "zvezda" koja se pomerila. Ta "zvezda" je asteroid 12 Victoria.

Poseban dogadjaj osmatranja ovog asteroida će se dogoditi 24-og avgusta kada će asteroid proći neposredno ispod planetarne magline NGC 6309 koja je poznatija pod imenom Kutija (The Box). NGC 6309 je 11,5 mag. objekat u sazvežđu Zmijonoše i potrebno je uvećanje od najmanje 150 x ili jače da bi se imao dobar pogled na maglinu i asteroid.

**************

METEORI

JUŽNI JOTA AQUARIDI

Prva od avgustovskih meteorskih kiša sa vrhuncem 5-og avgusta i maksimumom od oko pet meteora na sat.

Brzina ovih meteora je 34 km/sek i aktivni su od sredine jula pa sve do kraja avgusta.

SEVERNI DELTA AQUARIDI

Vrhunac ove meterske kiše je u noći 12-og avgusta. Kao i na mnogo poznatije Perseide sledeće noći i na ove meteorite će uticati sjaj punog Meseca. Pogotovu što je ovo veoma slaba meteorska kiša sa prosekom od dva do pet meteora na sat. Njihova brzina je oko 42 km/sek.

PERSEIDI

Mesec je jedan dan nakon punog u jutro 13-og avgusta, pa će to umnogome uticati na osmatranje maksimuma ovogodišnjih Perseida. Perseidi veoma variraju iz godine u godinu. Ponekad se desi da se u isto vreme pojave dva meteora iz različitih pravaca pošto je aktivno nekoliko meteorskih kiša iste noći. Ovo može stvoriti konfuziju kod svih, osim kod najiskusnijih osmatrača. Ponekad je jako teško ustanoviti kome zapravo pripada upravo viđen meteor. Radijant Perseida se nalazi na pola puta između sazvežđa Perseja i Kasiopeje.

KAPPA CYGNIDI

Ovi meteri su vidljivi od druge nedelje u avgustu pa sve do ranog oktobra. Brzina im je oko 26 km/sek, a maksimalni vrhunac u noći 18-og avgusta.

SEVERNI JOTA AQUARIDI

Sa maksimalnim periodom u noći 20-og avgusta, ovi meteori imaju brzinu od 31 km/sek i vizuelno su veoma slabi. Aktivni su od sredine jula pa do sredine septembra.

Pogledajte i druge mesečne članke