LETENKA 2004

letenka 2004 - teleskopi

Dragan
Miladinović

dragmila@Eunet.yu

Kao i svaki prethodni, i ovaj letnji astronomski kamp na Letenci bio je predivan i ostavio na mene nezaboravne utiske. Pored viđenja sa svim "starim" prijateljima, i konačnog "uživo" druženja sa Behaudinom iz Zenice (što je posebna priča), ovaj kamp na Letenci, pamtiću po izuzetno vedrom i prozirnom nebu posutom milijardama zvezda, i po "paradi" tehnike koja je u te dve noći demonstrirana na kampu.

Moramo se zahvaliti "elementima" koji su bili više nego blagonakloni prema našim očima, darivajući nas gotovo idealnim posmatračkim uslovima, i ne mogu se oteti utisku da je te dve noći bilo dovoljno prostreti ćebe na travu, leći na njega (sa pogledom na gore) i uživati u svetlosti Mlećnog puta i beskrajnom obilju zvezda koje su nam se nesebićno darivale. I dvogled u ruci je bio "Habl", i uvek se pri dolasku na Letenku i posmatranju neba iz tih uslova, zapanjim i razočaram činjenicom koliko smo u gradovima uskraćeni za viđenje tamnog neba posutog zvezdama. Iako se bavim ovim hobijem 20-tak godina, ako ne i više, svaki put me fascinira obilje zvezda koje se sa Letenke u vedroj noći vide, i treba mi izvesno vreme da se naviknem na orijentaciju u uslovima, koji su na žalost netipični za gradsku sredinu u kojoj živim.

Uvek nanovo shvatim kako je moguće da je čuveni Mesije tako malim instrumentom "ulovio" onoliko "M"-ova, ta mnogi su se i golim okom naslućivali, a neki i videli bez pomoći instrumenta (još da sam prethodnih dana konzumirao vise šargarepe, utisci bi bili još intenzivniji). No na žalost, danak tehnološkom razvoju plaća se u "galopirajućoj" tendenciji pojačanja osvetljenosti neba u urbanim sredinama, i tome je izgleda teško stati na put.

Međutim, kao i u životu, i u astronomiji, tehnološki napredak ima i svoju lepšu stranu. Nju smo ovih večeri mogli spoznati u "sajmu" tehnike viđene na kampu. Tu pre svega mislim na digitalne fotoaparate kojima je nekolicina učesnika fotografisala nebo (posebno Katarina koja je priredila demonstraciju mogućnosti korišćenja ove "igračke" u našem hobiju).

Celestron, 6'
O ovom teleskopu

Što se tiče teleskopa, i tu je bilo "novotarija", i tu su takođe utisci impresivni. Tu pre svega mislim na 6-inčni refraktor "Celestron" koji je Pavle "Amerikanac" doneo na kamp. Nezaboravan je izgled "double-double" u Liri na uvećanju od 180 x, koje sam tada prvi put video uz pomoć ovog instrumenta. Lik Jupitera u ovom teleskopu (iako je planeta bila nisko nad horizontom) bio je nezaboravan. Uvećanja od preko 200 x nisu mu predstavljala problem, i zaista bi mi bilo veliko zadovoljstvo posedovati ga.

Ne manje inpresije na mene, ostavio je i hand-made teleskop Majstor Janka – 5,5 inčni Njutn na F/3 !!! specijalno pravljen za Mesijeov Maraton, sa izvanrednom slikom i širokim vidnim poljem i ne mogu se oteti utisku da će, zahvaljujući ovom instrumentu, Janko na sledećem Maratonu biti favorit br. 1 za osvajanje titule pobednika.

Radan i Orion
Kragujevački
Dobson

Još jedan teleskop je na mene ostavio odličan utisak, kragujevački Dobson, od 8 inča, rad Kiš Lajoša (svaka čast !!!). Odlična slika i besprekoran izgled teleskopa!

Izuzetni instrumenti i ovog puta su viđeni i kod Makedonaca, i prava je šteta što se Radan nije usudio da donese čuveni "Meade" koji je prošle godine nabavljen u USA.

Naravno, u tu klasu spada i Attilin Njutn (prefarban, da ga odmah ne prepoznaš). No, po sistemu "svaki ciga svoga konja hvali", moram reći da sam, nakon kolimiranja optike uz pomoć Behaudinove "sight –tube", bio izuzetno zadovoljan slikom u svom 6 inčnom Njutnu (a izostale su i šale na račun izgleda tj. postojanosti boje mog teleskopa, od strane ljudi koji se ne razumeju u "slikarsku" slobodu izražavanja).

Atilin Njutn
Moj 6' Njutn

Na kraju, zeleo bih da se zahvalim Saši Zorkiću na ispoljenom entuzijazmu i neiscrpnoj energiji koje je ulozio u projekat "astronomskog kampa", a što je rezultiralo nezaboravnim utiscima koje sa njega, siguran sam, svaki učesnik nosi.

U Novom Sadu 21.07.2004. godine