Relaksacije

ZVEZDE NISU NA PRODAJU!

“Šta pokloniti osobi koja ima sve? Nazovite zvezdu po njoj! Dobro ste razumeli, pravu zvezdu! Za samo 50 dolara, možete dati ime zvezdi!”.Ovoje uobičajen način na koji se kompanije koje prodaju imena zvezda reklamiraju. Međutim, kao u svakom biznisu, i ovde se po nešto prećutkuje.

Članak je preuzet iz Astrnomije br. 15.

Iako većini ljubitelja astronomije ne bi palo na pamet da pokuš aju da kupe zvezdu, verovatno ćete kad tad naići na osobu koja će vam sa oduševljenjem pokazati svoj šareni sertifikat, odštampan na lepom papiru sa nekom mapom neba na kojoj je crvenim zaokružena jedna zvezda pored koje piše “Marija Petrović”, i zamoliti vas da joj je pokažete. Da li ćete se upustiti u misiju traganja za neuglednom zvezdicom 12 magnitude, ili ćete možda usmeriti teleskop u bilo koju zvezdu jer Marija ionako neće znati razliku i objasniti joj da je to baš ta? Šta god da uradite, potpuno je sve jedno, jer Betelgez isto toliko može da se zove MarijaPetrović koliko i zvezda E723 koja je zaokružena na mapi.

Redakcija Astronomije je nazvala jednu zvezdu Oriona po autorki ovog članka.

Šta na to kaže Međunarodna Astronomska Unija?

Međunarodna Astronomska Unija (IAU) se ne bavi unosnim biznisom prodaje imena nebeskih tela, pa samim tim ne priznaje kompanije koje to rade. A ako ih ne priznaje IAU koja jedina ima prava na zvanično imenovanje nebeskih objekata, ne priznaje ih niko. Niko osim lakovernih mušterija, što je za njih i najvažnije jer su mušterije te od kojih dobijaju novac. Da li je to što rade onda nelegalno? Pa nije.Legalno je i da vam neko proda maglu ukoliko vi želite da je kupite. Ali, da li je ispravno da vam neko uzme novac a da vas pri tome ne obavesti da je to što ste kupili potpuna fikcija koja postoji samo u vašoj glavi i na tom šarenom sertifikatu, i verovatno u dokumentaciji dotične kompanije kako im se ne bi desilo da istu zvezdu prodaju više puta?

Nekoliko slučajeva kada su se kompanije pozivale na Međunarodnu Astronosmku Uniju je zabeleženo, pa zato Unija poziva da se o ovakvim slučajevima obavesti uz prigodnu dokumentaciju, kako bi ova nelegalna zloupotreba njihovog imena mogla da se zaustavi.
Samo u takvim slučajevima im je dozvoljeno da pravno interveniš u, u suprotnom ništa ne mogu da urade. Astronomi širom sveta koji su posvećeni svojoj nauci su nemoćni da zaustave ovaj biznis koji opstaje na neznanju naroda, i sve što mogu da urade kad im neki poznanik dođe sa sertifikatom jeste da usmere teleskop na... Betelgez, naravno!

Zašto se stvarno ne prodaju imena zvezda?

Komercijalno imenovanje zvezda i nebeskih objekata bi unelo opštu zbrku u rad astronoma i svemirskih agencija. Morali bi konstantno da prate promene imena da bi mogli da komuniciraju, a to ne bi bilo ni malo jednostavno. Osim toga, prava imena se koriste za nebeske objekte i zvezde koje se vide golim okom, ali su potpuno besmislena za hiljade miliona poznatih zvezda koje se vide samo teleskopima. Za njih je sasvim prikladno da budu obeležene svojim nebeskim koordinatama ili kataloškim brojem, jer se na taj način mnogo lakše nalaze.

Neko će možda reći da sve to nije bitno, da je bitan znak pažnje i kako će se osoba kojoj kupujete zvezdu osećati. Ako je samo to bitno, možete slobodno izaći na poljanu, izabrati neku vrlo sjajnu zvezdu, izraditi lep sertifikat sa mapom gde je zvezda obeležena i napisati pored nje ime osobe koju hoćete da obradujete.

Postoje planetarijumi koji povećavaju svoje prihode tako što imenuju zvezde po donatorima, ali oni uvek vrlo jasno naglase da sertifikat označava samo donaciju toj instituciji, a ne vlasniš tvo nad zvezdom. Za one koji baš žele da daju novac za ime zvezde, ovo je verovatno bolje rešenje.

Nebo je za sve

Sjajne zvezde nose starogrčka i arapska imena. Planete i njihovi prirodni sateliti nose imena iz grčke mitologije. Krateri na Mesecu su nazvani po velikim istorijskim ličnostima i naučnicima kao što su Kopernik, Tiho Brahe i Kepler. Nebeski objekti ne pripadaju nikome i svako ima jednako pravo na njih, imao mapu sa svojim imenom ispisanim pored zaokružene zvezde ili ne!

Romana Vujasinović