AM Home

Katalozi

softver

Expert Astronomer

ralexac@cg.yu

Expert Astronomer je programu koji najvise koristim. Program je 1993. napravila firma "Etlon Software". Zauzima oko 1.5 Mb na disku, izvrsava se veoma brzo. Doduse, nije toliko graficki zanimljiv kao programi novije generacije, ali za astonome amatere je sasvim zadovoljavajuci.

Program je baziran na fajlovima koji su potpuno podesivi, i koji se ucitavaju rucno (dvoklikom) po startovanju programa. Fajlove stvara korisnik, modifikacijom vec postojecih.

Program poseduje poprilicnu bazu podataka (o zvezdama uglavnom iz HD i Yale kataloga, NGC i Messier katalog maglicastih objekata, podatke o planetama i njihovim vecim satelitima, i po nekoliko vaznijih kometa i asteroida). Za svaki objekat date su koordinate koje mogu da se menjaju po epohama, vreme izlaska i zalaska za dato mesto (postoji Beograd, ali mogu da se dodaju i drugi gradovi-samo navodjenjem koordinata), prividni, apsolutni sjaj, udaljenost itd.

Posto su fajlovi potpuno podesivi, moguce je npr. izdvojiti neki objekat (npr. Jupiter sa satelitima), iskljuciti ostale objekte iz prikaza i snimiti fajl pod drugim imenom. Diskovi planeta su zadovoljavajuce iscrtani, sa svim promenljivim pojavama (moguce je npr. posmatrati meseceve mene u datom trenutku, ili prolaz Jupiterove crvene mrlje i senke satelita preko njegovog diska).

Postoji i opcija "hover" koja omogucava posmatracu da "se postavi" u orbitu oko neke planete, (vidi primer) i posmatra npr. senku pomracenja Sunca na Zemljinoj povrsini. Posebnim dugmetom je moguce trenutno sinhronizovanje vremena sa kompjuterskim satom, tako da je slika koju vidite na ekranu, ustvari pretstava trenutnog stanja na nebu. Postoje i opcije za pretrazivanje konjunkcija i opozicija.

Program je izgleda isporucivan na Cd-romu, tako da ima jedan sitan bag pri selektovanju nekog od njegovih originalnih fajlova, program prijavi gresku, koju treba ignorisati dvoklikom na cancel, posle cega se doticni fajl normalno ucita.

Program sam pronasao u "Elf CD recording" klubu (T.C. ENJUB blok 45 Beograd tel: 011/17-66-762