NSPoint

Komentar
OČEKUJU NAS NEVIDJENE SOLARNE BURE

Pročitao sam na sajtu ruske informativne agencije ,,Novosti'', a zatim i u Astronomskom magazinu članak o pojačanoj aktivnosti na Suncu, koja će nastupiti u narednom periodu. Iz vesti se ne vidi da li je to rezultat konkretnih istraživanja, da li se radi o pretpostavci i na osnovu kojih pokazatelja ili posmatračkih činjenica se došlo do ovih zaključaka. Malo bombastično deluje tvrdnja o najjačim eksplozijama u istoriji vasione. Prvo, u pitanju su samo eksplozije na našem Suncu i prema tome bi se moglo reći ,,od nastanka Sunca'', zatim postoje merenja od tek jednog veka a šta se pre toga dešavalo moguće je evidentirati tek neka vizuelna posmatranja starih naroda, najdalje u pisanim izvorima stare Kine. Kako ove pojave nisu baš vidljive bez određenih instrumenata, ni ta posmatranja nisu od veće koristi. Dobro, postoje ,,zapisi'' u slojevima minerala određene starosti, u fosilnim ostacima biljnog i životinjskog sveta nekadašnje Zemlje. Možda bi se u Mesečevim naslagama moglo naći više podataka, zbog manje izmena njegovih stena u tektonskim, vulkanskim i procesima površinske erozije, ali do toga će doći tek sa intenzivnijim istraživanjima, odnosno sa uspostavljanjem stalnih baza.

Za šire slojeve su možda interesantni efekti koje će te eksplozije izazvati, posledice po žive organizme, i ljudsko telo, naravno, i da li će biti potrebno, ili možda pre-moguće, preduzimati neke mere. Tu mislim na olakšan upad zračenja zbog oštećenog ozonskog omotača i smanjenje te prirodne zaštite biosfere. Koje su to rizične grupe ljudi, rizična doba dana, geografske širine i nadmorske visine gde će zračenje biti više pojačano pa ta mesta treba izbegavati.

Komentar nekog stručnog lica na ove teme, a prihvatićemo da su upozorenja ruskih naučnika tačna, bi bio vrlo poželjan.

U Nišu 23.03.2006. godine.

Aca Filipović