AM Home

Tabela

Sadrzaj AM

Marina Radujkov                                Sunčeva aktivnost 2000-te

TEORIJSKI UVOD

Sunce je zvezda, samo jedna od preko 100 milijardi zvezda u galaksiji Mlečni put. Locirano kraj Sagittarius Carina spiralne ruke, zvane Orion Spur. Ipak, Sunce je centralno telo Sunčevog sistema, nama najbliža zvezda, izvor svetlosti, toplote i života na Zemlji. Zbog toga istraživanje Sunca, njegove strukture i osobina ima veliki značaj za astronomiju. Zahvaljujući veštačkim Zemljinim satelitima i kosmičkim raketama, poslednjih godina postignuta su zanimljiva otkrića o Suncu. Suncu je potrebno 200 miliona godina da završi orbitu oko centra galaksije. Sunce svoju energiju proizvodi nuklearnom fuzijom spajanjem 4 protona vodonika u 1 helijum.

Sunce je žuto-narandžasta zvezda spektra tipa G2. Poređeno sa ostalim zvezdama, Sunce je prosečne veličine. Ipak, za nas, Sunce je tako masivno da sadrži 99,86% ukupne mase Sunčevog sistema, a njegova masa je ekvivalentna masi 332.950 Zemlji. Veličina Sunca nije statična. Poslednja otkrića pokazuju da se Sunčev prečnik steže 8 km svake godine. Ako ova aktivnost traje tokom celog XX veka, Sunce koje mi sada vidimo je priblizno 800 km u prečniku manje od onoga koje su videli naši pradedovi. Po ovoj teoriji ?solarno skupljanje? može da bude jedna od mnogobrojnih akcija, koje zajedno, stabilizuju Sunce od ogromnog gubitka energije. Još jedno otkriće iznenadilo je astronome. Otkriveno je da se svaka 2 h 40? površina Sunca pokreće, pulsira. Brzinom od oko 6 km/h, površina se širi i skuplja menjajući prečnik Sunca za oko 10 km. Maksimalna temperatura prelazi 6.000 K, približno duplo toplije od acetilenske baklje! Sunčeve pege su površine relativno niže temperature, dok su Sunčevi pramenovi topliji. Ustvari, novi dokazi pokazuju da su Sunčevi pramenovi topliji nego što se ikad mislilo.

<< Uvodna reč ? vrh ? Struktura Sunca >>