AM Home

Planete

otkrica

Najveci asteroid

Komentar na ovaj tekst

Znacajno otkrice evropskih astronoma: 2001KX76 je najveci poznati asteroid. Ceres, prvi otkriveni asteroid, drzao je rekord ravno 200 godina.

Vec prvi podaci o nedavno otkrivenom objektu 2001 KX76 (vidite okvir nize) govorili su da se radi o prilicno velikom telu. Evropski tim sastavljen od astronoma iz Nemacke, Finske i Svedske stavio je sebi u zadatak da utvrdi tacne dimenzije tog tela. Rezultat je bio uspesan i senzcionalan. Posebno je zanimljivo sto je zadatak obavljen uz pomoc Astrovirtela - astronomskog virtuelnog teleskopa. Virtuelni teleskop je specijalan program koji je u stanju da uspesno pretrazi i analizira ogromne kolicine podataka iz obimnih arhiva.

2. jula 2001. godine grupa americkih astronoma na celu sa Robertom Majlsom (Robert Millis) sa Lovelove opservatorije u Flagstafu, Arizona, objavila je otkrice velikog objekta u Kajperovom pojasu. Objekad je dobio privremenu oznaku 2001 KX76. Po prvim proracunima radilo se o prilicno velikom telu.
U Kajperovom pojasu do sada je otkriveno vise od 400 objekata. Radi se o ledenim planetarnim telima. Pretpostavlja se da su sva ona sacinjena od materijala preostalog nakon formiranja Suncevog sistema i da se usled odsustva erozije jos od nastanka nisu go
tovo ni malo izmenili.

postupak

Prvo je trebalo sto preciznije izracunati elemente orbite asteroida oko Sunca da bi se utvrdila njegova razdaljina od Zemlje u datom momentu.  Podaci o orbiti se mogu dobiti na osnovu brzine kretanja tela za cega je potrebno izvrsiti vise osmatranja u duzem vremenskom periodu. Tim astronoma je posao od pretpostavke da se asteroid vec nalazi na nekim od brojnih snimaka u arhivama i za njihovu analizu je bio angazovan Astrovirtel.

Astrovirtel se pokazao vrlo uspesnim. Na nekim fotografskim plocama, cak i iz 1982, pronasao je 2001 KX76 sto je bilo dovoljno da se utvrde trazeni podaci. Na osnovu njih odredjena je i sadasnja razdaljina asteroida od Zemlje - ona iznosi oko 6,5 miliona kilometara. To je 43 puta vece od rastojanja Zemlje od Sunca ili skoro jedan i po puta vece od razdaljine Neptuna od Sunca.

Odnosi velicina precnika: Pluton 2300 km, Haron 1150, 2001 KX76 1200 km.

Zatim se pristupilo odredjivanju albeda asteroida. Na osnovu poredjenja albeda Varune, drugog i dobro poznatog tela iz Kajperovog pojasa, sa albedom naseg Meseca uzeto je da albedo asteroida 2001 KX76 iznosi 7 procenata. Iz ovih podataka (daljina i albedo) astronomi su izracunali da asteroid u precniku ima 1200 km. Ukoliko bi albedo bio 4 procenata, sto je tipican albedo ledenih nukleusa kometa, onda bi precnik asteroida bio jos veci, cak 1400 km.

posledice

Ceres je pronasao italijanski astronom Djuzepa Pjaci (Giuseppe Piazzi) 1. januara 1801. godine u prostoru izmedju Marsa i Jupitera.

Ovaj podatak da 2001 KX76 ima precnik od najmanje 1200 km dovodi do nekih interesantnih zakljucaka i otvara neka pitanja. Pre svega 2001 KX76 je postao najveci poznati asteroid. Ravno 200 godina najveci je bio, ujedno i prvi otkriveni asteroid, Ceres sa precnikom od oko 950 km. Ispostavilo se zatim da je 2001 KX76 veci i od Plutonovog satelita Harona ciji precnik iznosi 1150 km. Kako sam Pluton u precniku ima svega 2300 km ponovo se ozivelo pitanje statusa Plutona. Pluton je smesten u porodicu velikih planeta, ali ima dosta zahteva da se iz nje preseli u porodicu asteroida, pogotovu sto se u Kajperovom pojasu sigurno krije jos puno tela od kojih su neka mozda i gigantskih razmera. A sa svakim novim velikim telom Pluton postaje sve manji i cini se da sve manje zasluzuje da se zove velikom planetom.

[septembar 2001]