Asteroidi

mala tela...
Asteroidi na tone

Dipl. ing. Drago I. Dragović
dragovic@net.yu

Ove nedelje sam došao do jednog zapanjujućeg broja! Podeliću to s vama.

Planeta patuljak Ceres, inače najveće telo u Velikom asteroidnom pojasu, ima prečnik od oko 960 kilometara. Sledeća tri po veličini su veća od 400 km u prečniku. Šta misliš, koliko tamo ima asteroida sa prečnikom većim od 100 metara (0,1 km)?

Animacija, 650 Kb, format AVI

Budući da su mi asteroidi bliski kao tema, hteo sam da znam o kom broju se radi. Pošto odgovor nije bilo tako lako pronaći na netu, pitao sam svog prijatelja iz Poljske, Andrzeja Karońa, stručnjaka za asteroide. Naime, njegova target–istraživanja se tiču zapravo asterioda oko kojih kruže "moonletsi", mali sateliti. On mi je otkrio da, naprimer, u Glavnom asteroidnom pojasu ima tačno 26 asteroida sa prečnikom većim od 200 km.

Posle kraćih konsultacija, došli smo do nekih okvirnih cifara. Bio sam šokiran odgovorom: u solarnom sistemu postoji oko milijardu asteroida sa prečnikom većim od 100 metara! To je ogroman broj! Ali ne treba zaboraviti jednu stvar: pričam o prostoru između Marsa i Jupitera, koji zaprema prostor reda veličina jednog triliona (1018) kvadratnih kilometara, te proizilazi da na svaki asteroid otpada oko milijardu kvadratnih kilometara. Ako se dodatno uzme u obzir da u račun nisu uzete činjenice da su orbite asteroida nagnute jedna u odnosu na drugu, teško je shvatiti prave odnose. Došli smo do podataka da je prosečna udaljenost između velikih asteroida oko 2 miliona kilometara. (Komparacije radi, ko ne zna, prosečno udaljenje Zemlja/Mesec je 384.401 km.)

Znači, jako puno je asteroida tamo, ali je i kosmos veliki!

Začudo, i pored evidentno ogromnog broja asteroida, njihova ukupna masa je prilično mala. Svi zajedno su manje teški nego naš Mesec. Milijardu asteroida od 100 metara zvuči mnogo, ali je to zabluda. Zapremina jednog tela se računa iz kuba njegovog poluprečnika. Milijardu asteroida od 100 metara zauzima prostor kao i jedan asteroid čiji je poluprečnik jednak kubnom korenu od milijardu puta 100 metara. To iznosi 100.000 metara, odn. 100 kilometara u prečniku. To je ništa!

Interesuje te još nešto o asteroidima i planetama patuljcima? Čitaj onda sveže novosti na sajtu www.astronomija.co.yu ili Bill Arnettov sajt The Nine Planets o asteroidima. I neizostavno, http://www.zvjezdarnica.com/.

(29.01.2007.)