Sateliti

tumpic@astronomija.co.rs

25.10.2007.

Kliknite na ilustraciju
karta.jpg (53592 bytes)
Orijentacijska karta položaja komete Holmes na nebu
Fotografija "nove zvijezde" (komete) u sazviježđu Perzeja

U svega nekoliko sati, počevši od ponoći s utorka na srijedu kometa 17/P Holmes, iz zasada nepoznatih razloga, povećala je svoj sjaj za nekoliko stotina tisuća puta te je u večernjim satima vidljiva na sjeveroistoku golim okom u sazvježđu Perzeja! Moguće ju je vidjeti čak i iz gradova gdje je svjetlosno zagađenje znatno!

Astronomi zasada ne znaju zbog čega je došlo do ovako spektakularnog povećanja sjaja komete, pretpostavlja se kako je došlo do potpunog raspada same jezgre komete zbog njena približavanja Suncu ili sudara s omanjim asteroidom.

U svakom slučaju protekla je noć bila besana za mnoge  astronome diljem svijeta. Kako je noć prekrivala pojedine dijelove planete tako pristižu izvještaji fotometrijskih mjerenja koji potvrđuju daljnje povećanje sjaja komete. Nastavi li se tako i tijekom današnjeg dana ovo bi mogla biti najsjajnija kometa ikada u zabilježenoj povijesti!

Kometu 17/P Holmes moguće je noćas (i narednih dana) vidjeti na sjeveroistočnom dijelu neba u sazviježđu Perzeja, zasada kao veoma sjajnu "magličastu" zvijezdu. Materijal koji se sada nalazi oko jezgre komete (koma komete) uskoro će napraviti i rep iza nje. Imate li pri ruci dalekozor ili teleskop nemojte propustiti priliku pogledati kometu i sa njime. Jutrošnji izvještaji iz Sjedinjenih američkih država, Japana i Teherana, kažu kako je kometa još udvostručila svoj sjaj i ukazuju na to da će noćas biti još sjajnija. U ovom trenutku kometa se nalazi na udaljenosti 150 milijuna kilometara od Zemlje i nastavlja se približavati Suncu. Njena je putanja povoljna za opažanje tijekom cijele noći za stanovnike sjeverne Zemljine polutke!

Nitko od astronoma nemože sa sigurnošću odgovoriti na pitanje što će se događati narednih dana s kometom, hoće li se u svega par dana njezin sjaj drastično smanjiti ili će se još i povećavati, možda čak i do te mjere da bude vidljiva ujutro ili u sumrak, dakle još za vrijeme dana!

Sve do ove iznenadne eksplozije sjaja kometa je bila vidljiva samo u veoma jakim teleskopima i zanimljiva za istraživanje i praćenje velikim svjetskim zvjezdarnicama.

Inače, radi se o dobro poznatoj periodičnoj kometi otkrivenoj u studenom 1892 godine od strane Edwina Holmsa po kojem je i dobila ime.

(25.10.2007.)