AM Home

Na ovaj tekst

Sadrzaj AM

misljenja

Kraj ljudske civilizacije

- Ljudska civilizacija bice unistena pre kraja ovog milenija u sudnjem danu od nekog virusa. Ovo je izjava profesora Stivena Hokinga (Stephen Hawking), poznatog kosmologa iz Britanije, koju je dao u jednom nedavnom intervjuu. - Jedini spas covecanstvu, nastavlja profesor, je odlazak medju zvezde i naseljavanje svemira.

Profesor Hoking smatra da najveci izazov opstanku ljudske rase predstavlja ne fizika, vec biologija. - Na duge staze mene brine biologija. Nuklearno oruzje zahteva velika postrojenja, ali geneticki inzenjering moze da se vrsi i u malim laboratorijama. Ne mozete vi da nadzirete svaku laboratoriju u svetu. Postoji opasnost da slucajno ili namerno napravite virus koji ce nas zatim sve unistiti. Ne verujem da ce ljudska bica preziveti sledecih hiljadu godina izuzev ako se ne rasiri po svemiru. Ima suvise mnogo akcidenata da bi se zivot mogao odrzati samo na jednoj planeti. Ali ja sam optimista, kaze Hoking. Mi cemo otici do zvezda.

Medjutim, po vazecim teorijama svemirsko putovanje bi bilo prilicno dosadno ako putujete brodovima sporijim od svetlosti. Do najblize zvezde svetlost putuje vise od cetiri godine, a "klasicnom" vasionskom brodu bi trebalo za isti put znatno vise vremena. Do neke dalje zvezde, u cijoj se blizini mozda nalazi pogodna planeta za neseljavanje, trebala bi citava vecnost.

Medjutim profesor Hoking ne odbacuje mogucnost putovanja breze od svetlosti. On smatra da u buducnosti ne treba odbaciti neku vrstu worp pogona kakva se inace danas vidja u filmskim pricama Star Trek.

Sem toga Hoking veruje da geneticki inzenjering moze da prilagodi buduce vasionske  putnike nevoljama dugog putovanja u vasionskom brodu.

- Ja mislim da ce ljudi morati da nauce da zive u svemiru, kaze na kraju Hoking.

********

A sta vi mislite, da li je Hoking u pravu? Pisite nam.

[oktobar 2001]