Rimljani su od svojih starih
kraljeva pa sve do cara Konstantina bili navikli da godinu dele na tzv.
nundinæ, periode od 8 dana. Tek u vreme imperatora Avgusta
(I vek n.e.) uveden je sedmični ciklus.
Da bi napravili crkveni
kalendar, odnosno da bi bili u stanju da utvrde u koji dan pada određeni
datum, praktikovano je označavanje datuma sa prvih osam slova (od A
do H) dok je postojao osmodnevni ciklus, a kasnije, kada je
uveden sedmodnevni, sa prvih sedam slova (od A do G).
Hrišćani su nastavili da
koriste takve oznake za dane od 1. januara do 31. decembra, koristeći
kontinuirani niz od 7 slova od A do G, za sedam dana u
sedmici. Nazvali su ih dominikalno ili nedeljno slovo:
A za 1. januar,
svake godine, bez obzira kojeg je dana,
B za 2. januar,
C za 3. januar,
D za 4. januar,
E za 5. januar,
F za 6. januar,
G za 7. januar.
Zatim se ceo ciklus ponavlja:
A za 8. januar, B za deveti, C za deseti itd.
ispočetka, tako da je A dodeljivano 1. januaru, 8. januaru, 15.
januaru, 22–om, 29–om, pa zatim 5–om februaru, 12–om februaru, itd.
Nastavljajući tako, B je
oznaka za 30. januar, C za 31. januar, D za 1. februar i
tako redom do 31. decembra. Niz se prekidao završetkom godine, a sledeći
je počinjao opet sa slovom A za 1. januar.
U običnoj (prostoj) godini i
ovaj slovni ciklus je bio prost[1].
U prostoj godini (februar ima 28 dana), imamo da je D oznaka za
1. mart, G je za 1. april, B je za 1. maj, E je za
1. juni, G je za 1. juli, C za 1. avgust, F za 1.
septembar, A za 1. oktobar, D za 1. novembar i C za
1. decembar.
Ako 1. januar pada u nedelju,
onda će svi datumi označeni sa A biti isto nedelje; ako je 1.
januar pao u subotu, nedelja će biti 2. januar sa oznakom B i
onda će svi sledeći datumi sa oznakom B biti nedelje, itd.
Svaka godina će biti označena
jednim od slova od A do G koje pripada prvoj nedelji u
januaru mesecu, drugim rečima, godina ima ono slovo koje ima prva
nedelja posle Nove godine.
Komplikacije nastaju kada dođe
svaka četvrta, prestupna godina. U prestupnoj godini februar umesto 28
dana ima 29. Anglikanski[2]
kao i građanski kalendar dodaju taj ekstra–dan na kraju meseca, dok
katolički crkveni kalendar datum 24. februar računa dva puta, tako da 1.
mart pada jedan dan kasnije u nedelji od 1. februara. Drugim rečima, u
ostatku godine nedelja pada jedan dan ranije nego u prostoj godini. To
dovodi do toga da prestupna godina ima kao oznaku dva slova: prvo slovo
je ono koje joj pripada ako bi bila prosta, a drugo slovo je ono koje
predhodi prvom.
Na primer:
1. januar 1907. godine je bio u utorak, a nedelja je padala 6. januara i
imala je šesto slovo, tj. F. To govori da je slovo F
dominikalno (nedeljno) slovo za celu tu godinu. Godine 1908. 1. januar
je bio u sredu, a prva nedelja je padala 5. januara i pripalo joj je
slovo E ali pošto je to bila prestupna godina, pripalo joj je i
slovo D (jer predhodi slovu E); znači da je ta godina
imala duplo nedeljno slovo: E i D.
Ako napravimo tablicu sa
slovima i danima u godini, gde je A uvek pored 1. januara,
odjednom ćemo uočiti relacije između dana u nedelji i dana bilo kog
meseca, samo ako nam je poznato dominikalno ili nedeljno slovo.
Pametni ljudi su to izračunali
(A. De Morgan[3])
ovako:
(1)
Godini za koju tražimo slovo dodamo jedan,
(2) Podelimo broj
godina sa 4 i zanemarimo ostatak,
(3)
Oduzmimo broj 16 od broja stoleća kojem pripada godina,
(4)
Podelimo rezultat
(3)
sa 4, zanemarivši
ostatak,
(5)
Saberimo rezultate
(1), (2), i
(4) i
oduzeti od toga
(3)
(6)
Podeliti rezultat iz
(5) sa 7. Ostatak
odgovara respektivno slovima A, B, C, D,
E, F i G.
( 0 = G,
1 = F, 2 = E, 3 = D, 4 = C, 5 = B i 6
= A )
Primer:
Koje je nedeljno slovo za 1913. godinu?
(1)
1913 + 1 =
1914,
(2) 1913
: 4 = 478 (ostatak se zanemaruje),
(3)
19 – 16 = 3,
(4)
3 : 4 = 0 (ostatak se zanemaruje),
(5)
1914 + 478 + 0
– 3 = 2389,
(6)
2389 : 7 = 341,
a ostatak je 2.
Za broj 2
dominikalno ili nedeljno slovo je E.
[1]
Da bi lakše
zapamtili, koristili su jednostavni akrostih, čija prva slova su
predstavljala dominikalna ili nedeljna slova za svaki
mesec.
[2]
Anglikanska, episkopska crkva – engleska državna
veroispovest, po bogosluženju između rimokatoličke i protestantske;
odvojila se od pape za vlade Henrya VIII (1571).
Vrhovni poglavar je kraljica, sa 2 nadbiskupa
(kenterberijski i iz Jorka) i 38 biskupa. Dogme i bogosluženje dobila
Knjigom zajedničke molitve (1559) i Zakonom od 39 članova
(1571)
[3] Augustus
De Morgan (1806 – 1871), engleski matematičar i logističar, tvorac
simboličke (matematičke) logike i matematičke indukcije (1838.).
Kembridžki đak. Radio i sa hiperkompleksnim bojevima i zakonima
verovatnoće. De Morgamov zakon (iz logike). |
|