|
8.5.2007.
|
NASA je od ugovarača "Techsystems/XCOR
Aerospace" nabavila motor za testiranje koji radi na metan. Ovo je slika iz
filma koji je snimljen tom prilikom u pustinji Mohave. Gledaj da zvuk bude
odvrnut do kraja! |
Metan (CH4) je
prilično dobro gorivo. Jedna od prednosti je što ne mora da se čuva
na niskoj temperaturi kao ostala goriva, što ga čini zgodnijim za
proizvodnju i korišćenje. Ne zahteva snažne tankove
[1] i sigurnosne (i otrovne) supstance. Mnoge informacije vezane
za ovaj novi sistem su prilično poučne, ali nigde nisam našao
upoređenje potiska metanskog i nekog od motora koji se trenutno
koriste u raketama. Dotični motor proizvodi 7.500 funti potiska, što
je lepo, ali kada se uporedi sa 100.200 funti (446.000 kN) potiska
motora
GEM-40 (koje koriste rakete Delta II
[2]) – i kad se uzme u obzir da se na raketi nalazi povezano
nekoliko GEM–40 – lako je shvatiti o kakvoj snazi se radi. Ali
sigurno da je još rano za upoređivanja, i jasno je da se za
testiranje koristi manja verzija. Siguran sam da će u budućnosti
motori biti moćniji!
A kada se napravi dovoljno
veliki motor, koji će moći da se koristi i u istraživanjima solarnog
sistema, još jedna njegova prednost će doći do izražaja: metan je
moguće naći svuda u solarnom sistemu (ili ga je lako dobiti iz
raspoloživih supstanci. O tome sam već ponešto pisao u svom serijalu
"Putovanje
na Mars") To znači da više neće biti potrebno vucarati
ogromne količine teškog i skupog goriva sa sobom! Ako odemo na Mars,
ili na Saturnov satelit Triton, biće nam dovoljno da ponesemo gorivo
samo za manevrisanje u jednom pravcu, a za povratak će se pobrinuti
laboratorije koje ćemo poneti sa sobom – o tome već postoje
razrađeni planovi. Na taj način će se uštedeti OGROMNI troškovi
vezani za težinu i gorivo, a gargantuanski skupe misije će valjda
biti svedene u podnošljive okvire.
(08.05.2007.)
vrh
|
|
priključite
se |
|
Koga joni
poteraju, daleko stiže
Brže od najbržih
|