Zdravo,
Moram da priznam veoma interesantno pitanje za anlizu. Za Sovjetski
program "raketoplana" znam mnogo odavno. A znam i kada i gde se
desilo prvo lansiranje
"automatskog" Burana i citao sam o tom jos te
daleke 1988 godine. Tekst me je samo
podsetio na neke pojedinosti. Imajuci u vidu da
je sa danasnje tacke gledista projekat Buran potpuno beskoristan i skup
(kao i shatl samo sto Amerikanci nemaju nikakvu
jeftiniju pa ni sigurniju alternativu)
teoretsko pitanje o tome dali bi se letelica koja nikad nije ponela
ljude spasla, postaje jos "teoretskije".
Ali moram da predocim na nekoliko stvari. U sovjetskom, danas ruskom
svemirskom programu uvek se vodilo dosta racuna o
troskovima koji su potrebni da se izvrsi odredjena
operacija. To je prakticno i onemugocilo let na Mesec.
Bilo ili ne sredstava, cak i da se SSSR nije raspao , Sojuz TM je
bolja alternativa za lansiranje ljudi. Jedan njegov let ne
kosta vise od 30 miliona dolara i nosi Troje
kosmonauta. Americki satl nosi 7 kosmonauta (osmi u samo retkim
slucajevima) ali jedno njegovo lansiranje kosta
zastrashujucih 500 miliona dolara. Ovo je izshlo
na videlo posle katastrofe Kolumbije i verovatno mnoge dovelo u
nedoumicu posebno u Americi, zasto se
uopste koristi. Shuttle je bio projektovan da omoguci jeftinije
lansiranje od bilo kog nosaca za jednu upotrebu
(Amerikanci nikad nisu imali pouzdane rakete nosace sem Saturna, ali je
i on bio basnoslovno skup) koje bi kostalo oko 25
miliona dolara. Predvidjano je da leti
svake druge nedelje i zbog toga su izgradjena i 4 (posle toga 5)
orbitera. Rok eksploatacije je trebalo da bude
oko 30 godina, sa minimum 100 lansiranja po
letilici. Da racunica nije izasla vidi se po tome sto satl veoma retko
leti (sto zbog cene, sto zbog nesreca) jer je program posle Chalindzera
bio obustavjen oko 2 godine, a posle Kolumbije jos
neznamo koliko. Tolika cena lansiranja mozda moze da objasni i
zbog cega Amerikanci nisu imali svoju Svemirsku stanicu (sem SkyLaba).
Naime cena kilograma tereta odnesenog u orbitu uz pomoc Satla je
toliko visoka da bi stanica kostala basnoslovno. Sam satl je mozda i
pojeo neke projekte koji bi bili njegova zamena, zbog toga sto je
trosio (sebicno) skoro ceo budzet NASA-e.
Elem, to je verovatno odgovaralo mnogim, jer je Amerika odrzala u
zivotu skoro celu infrastruktu zaostalu od hladnog rata za podrsku Space
Shutlle-a. Druga interesatna stvar je da je
tehnologija upotrebljena u projektu odavno
prevazidjena. Naime brodski komjuteri su IBM XT
tipa (ako se jos neko seca toga) sa procesorima 086 koji se ne
upotrebljavaju vise ni u najzaostalim zemljama. Keramicka obloga
koja se koristi (cuvene plocice) i nacin na koji su
pricvrscene za letelicu, odavno su
prevazidjeni i postoje materijali koji su mnogo
boljih karakteristika, a puno jeftiji i koji su u primeni u normalnim
uredjaima (turbina u turbo motorima , na primer).
Projektu je uvek davan najveci prioritet i na politickoj bazi, upravo
zbog toga sto su Rusi kasnili sa istim. Tako su svi i kongres i
predsednik, ali najvise NASA, prakticno zaglavili sa projektom i zbog
njegove cene i zahtevnosti nisu uspeli da se posvete razvoju nikakve
alternative, bar ne do sad.
Mozda je najbitnije da se neki incidenti koji su se mogli predvideti
i odsraniti (kao nesreca Chalingera) ostavljeni
za sledeci let, zbog slozenosti zahvata i tesnih rokova. A tu su i
politicki razlozi.
S druge strane hipoteticko pitanje o tome dali bi u istoj situaciji
Buran preziveo (ili barem kosmonauti) smatram
bespredmetnim. U takvoj letilici slicne konstrukcije i problemi su
slicni. Verovatno da se slucaj kao kod Chalingera nikad ne bi dogodio
zbog prirode samog lansiranja.
Naime ruski busteri nemaju gumene prstene kao zaptivace jer rade
na tecno gorivo. Kod Kolumbije odgovor je
izuzetno slozen.
Jos nije jasno da li se nesreca dogodila zbog
otpadanja termoizolacionih plocica ili zbog neodgovarajuceg ulaznog ugla
u atmosferu. I u jednom i u drugom slucaju mislim da bi se situacija
ponovila i sa ruskom letilicom. Za dve,
uslovno najkriticnije faze leta (lansiranje i ulazak u atnosferu) takve
glomazne naprave kao sto je Shutlle ili Buran jednostavno nisu
pripremljene. Ma koliko obracali paznju uvek ce
ostani nesto neprovereno ili nemoguce da se
proveri ili utvrdi. Tehnologija kojom su gradjeni nije dorasla tom
zadatku tako da ni projektni uslovi nikada nisu ispunjeni. Naime
priprema za let americkim satlom je trebalo da traje samo nedelju dana
od prethodnog lansiranja. U praksi samo osnovne
provere svih sistema traju oko dve nedelje, da ne
pominjem ostale pripreme za misiju koje traju vise meseci.
Mozda najbilji dokaz za neuspeshost celog programa, jeste cinjenica
da su Rusi odmah sutradan, posle nesrece
Kolumbije potpuno uspesno lansirali Sojuz.
SLUCAJNO ????
Ivan Trpeski
Best regards, Skopje, Makedonija
|