Komentar je veoma, veoma zanimljiv! Bilo je zadovoljstvo čitati ga. U
većini stvari se slažem sa autorom komentara, posebno o troškovima
održavanja ovakvog tipa letilice. Ruski koncept, od sedamdesetih na
ovamo, se zasnivao na svemirskoj stanici i veoma jeftinim transportnim
brodovima koji su kasnije trebali da budu zamenjeni Buranima ali, ko što
znamo, to se nije desilo i verovatno se i neće desiti jer su se Sojuz i
Progres pokazali kao veoma dobra (možda čak i bolja) rešenja. Za
lansiranje "teških" stvari tu je, naravno, Energija. Znači, veoma jasno
smišljen i planiran, efikasan i racionalan program koji za jedinu
ozbiljnu manu ima upravo najvažniju - novac.
Tačno je da šatl previše košta ali "Ima se, može se". Teško je
procenitit koliko bi Buran koštao ali verovatno znatno jeftinije nego
STS ali bi i to "jeftinije" sigurno bila značajna cifra. Ako se dobro
sećam, mada je moguće i da grešim, lansiranje jednog kilograma šatlom
košta 100 000 dolara. Sad vi izračunajte koliko bi koštalo vaše
lansiranje (ne računajući troškove obuke i boravka u svemiru). Zaista,
sa čisto ekonomske tačke gledišta, ruska tehnika je na prvom mestu. Zato
nije ni čudo što amerikanaca skoro nigde i da nema kad je lansiranje
komercijalnih satelita u pitanju (kolo vode evropljani i rusi tj.
Arijana i Proton). Ovo me je potsetilo na još jednu stvar koju mi je
pomenuo jedan moj prijatelj iz Rusije. Naime,
zašto su Amerikanci toliko protiv svemirskog
turizma? On misli zato što ne smeju da kažu koliko bi koštalo kada bi
turista želeo da leti sa njima. Rusi naplaćuju 20 miliona dolara
kompletnu obuku i let što je za onoga ko ima te pare više nego povoljno.
Po njemu, na slobodnom tržištu amerikanci bi u startu izgubili tu trku.
Do duše, amerikancima i ne treba ovakav vid dodatnog finansiranja...
Inače, veoma sam zahvalan čitaocu što je ukazao na činjenicu koju sam
ja potpuno prevideo u vezi lansiranja Čelindžera. Tako da bi tu mogli da
pravimo samo poređenje tipa "Da li bi mogli da se spasu ako imaju neki
problem u toj fazi leta, odnosno na toj visini i brzini?"
Pozdrav,
Marko
|