Astronautika

kosmonautika
Pošalji svoje ime na Mjesec!

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Svemirske agencije posljednjih nekoliko godina omogućavaju bezmalo svakome od nas da sudjeluje u svemirskim programima. Različiti su modaliteti takve suradnje, od interdisciplinarnih do onih jednostavnih i svakom prihvatljivih.

Izgled web sučelja za upis imena u projektu "Pošalji svoje ime na Mjesec"
Umjetnički prikaz robotičke letjelice LRO oko Mjeseca
Izgled isprintanog certifikata, dokaz o sudjelovanju u projektu

Američka svemirska agencija (NASA) u završnim je fazama pripreme za lansiranje robotičke letjelice "Lunar Reconnaissance Rover" (LRO) prema Mjesecu potkraj ove godine. Sastavni dio letjelice bit će i poseban mikročip sa upisanim imenima i prezimenima osoba koje se do 27. juna uključe u projekt "Pošalji svoje ime na Mjesec".

O čemu se zapravo radi?! Na stranicama:  http://lro.jhuapl.edu/NameToMoon/index.php očekuje Vas jednostavno web-sučelje u kojemu se traži da upišete Vaše ime i prezime te nakon toga kliknete na ikonu "add your name" (dodaj svoje ime). Odmah nakon toga slijedi obavijest da je Vaše ime zabilježeno, te da će u digitalnom obliku biti zapisano na mikročip koji će se pridodati LRO prilikom kompletiranja letjelice pred lansiranjem. Želite li imati opipljiviji dokaz sudjelovanja u ovom projektu, NASA nudi mogućnost spremanja certifikata u PDF formatu, te kasnije njegovog printanja na računalu. Prije samo dva ili tri desetljeća mogućnost slanja poruke ili imena u svemir bila je privilegija tek nekolicine odabranih. Danas, razvojem tehnologije ova je "mala stvar za ljude a velika za pojedinca" postala besplatna i dostupna svakome tko ima pristup internetu.

Uključite se u ovaj projekt i postanite dio novog doba istraživanja Mjeseca koje će kroz najkasnije dva desetljeća koluminirati, ponovnim, čovjekovim spuštanjem na njega, ovog puta ne da dođe i ode, već da dođe i ostane. Sama letjelica boraviti će najmanje dvije godine u Mjesečevoj orbiti i za to vrijeme uz pomoć šest znanstvenih instrumenata istraživati njegovo tlo s zadacima kartografiranja razmještaja geoloških resursa, odabirom sigurnih mjesta za spuštanje te istraživanjem utjecaja radijacije na buduće astronautske misije. Svemirsko doba pred našim je računalnim ekranima, iskoristimo priliku i krenimo!

(06.05.2008.)

NASA TRAŽI IME ZA GLAST

GODINE MESECA

Ameri bombarduju Mesec!

Hoće li i alge pre nas na Mesec?

Plastičari na Mesecu