Astronautika

iss
Američki rekord na Stanici

Dipl. ing. Drago I. Dragović
dragovic@net.yu

Američki astronaut Michael Lopez-Alegria. koji trenutno boravi na Međunarodnoj stanici, postavio je 3. aprila novi rekord za NASA-u: postao je Amerikanac koji je najduže boravio u kosmosu!

Lopez-Alegria je (do sada) proveo 197 dana, i tako oborio rekord postavljen 2002. godine, koji su držali astronauti Carl Walz i Dan Bursch, koji su stigli na stanicu kao članovi Ekspedicije 4. Kada se 20. aprila Lopez bude vratio na Zemlju zajedno sa svojim ruskim kolegom Mihailom Tjurinom, završiće se njihova 214 dana duga vožnja orbitom - gore su još od septembra 2006. godine.

Kontrolori leta ISS su komandantu Lopezu čestitali rekord, ali su ga podsetili da ubrzano uživa u slavi, jer će uskoro njegova koleginica Sunita Williams, inženjer leta Ekspedicije 14, koja ostaje na stanici, sredinom jula oboriti i njegov rekord.

Ipak, sa 10 šetnji kosmosom i 67 sati provedenih u otvorenom prostoru (polovinu od toga tokom Ekspedicije 14), Lopez će i dalje ostati NASA-in najiskusniji šetač kosmosom. Williamsova, koja je 4 puta bila napolju i provela tamo ukupno 27 sati, drži američki rekord za žene.

Nije da navijam za Ruse, ali rekord za najduži boravak u kosmosu je ipak u njihovim rukama: kosmonaut Valerij Poljakov je u periodu 1994/95 u ruskoj svemirskoj stanici "Mir" proveo čitavih 438 dana! Moraće Lopez još da jede tortilja ako misli da stigne baćušku ...