Astronautika

kosmonautika
Bumerang u svemiru

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Ponekad nam se vrhunska znanost čini tako daleka od običnog malog čovjeka, no zapravo to nije tako. Gotovo da i nema grane znanosti u kojoj se znanstvenici zapravo ne igraju sa znanošću, njezinim principipima, pokusima, teorijskim modelima – poput djece koja žele saznati više o svijetu oko sebe i razumijeti ga zašto je baš takav kakav je.

Dječja igra kao znanstveni eksperiment u svemiru

Jedan od takvih projekata je i ponašanje bumeranga u svemiru. Tijekom svoje misije na Međunarodnu svemirsku stanicu (ISS) u martu ove godine, japanski astronaut Takao Doi isprobati će papirnati model bumeranga u prostoru ISS kako bi se ustanovilo hoće li se ponašati isto kao na Zemlji (vratiti se onome tko ga baci) hoće li odletjeti pravocrtno ili će pak pod nekim kutem udariti u stijenke zidova ISS-a. Poznato nam je zašto se bumerang na Zemlji ponaša tako da se vraća bacaču, sama konstrukcija, gubitak energije tijekom leta te utjecaj Zemljine gravitacije omogućavaju mu to, no teorijska su razmišljanja podijeljena što će se sa njime dogoditi u svemiru bez utjecaja gravitacijskog djelovanja planete. Kako bi eksperimet bio uspješno izveden Takao Doi sada vježba bacanje bumeranga na Zemlji uz pomoć svjetskog prvaka u bacanju bumeranga – također Japanca, Yasuhiro Togai-a.

Iako na prvi pogled ovaj eksperiment izgleda zaista kao dječja igra on (i slični eksperimenti) će nam u izmjenjenim uvjetima dati odgovor na fundamentalna pitanja znanosti. Neke od sličnih eksperimenata odradili su svojevremeno i astronauti na Mjesecu, napucavajući golf lopticu, istovremeno ispuštajući iz ruku čekić i pero za praktično dokazivanje koje će od njih prije pasti na tle u bezzračnom prostoru pod utjecajem jednake gravitacije – što je prilično teško teorijski objasniti srednjoškolcima u razredu. Preostaje nam da sačekamo eksperiment japanskog astronauta tijekom marta, a do tada možemo i sami izraditi ili kupiti bumerang i provjeriti vraća li se bacaču (ako smo tu epizodu preskočili kao djeca).

(01.02.2008.)