AM HOME

Potraga za vulkanima

Srđan Penjivrag
srdjanp@ptt.yu

18.03.2005.

Čast i zadovoljstvo da naučnicima podari prve fotografije ovog geološki aktivnog sveta pripalo je međuplanetarnoj letelici Voyager II. Ona je 25. avgusta 1981. prošla pored Enceladusa na udaljenosti od 112 000 kilometara. Najbolje slike imaju rezoluciju od 1 km po pikselu, itekako dovoljnu da se na satelitu do detalja razaznaju dve vrste površine: stara, prošarana kraterima svih dimenzija, i mlada, vrlo glatka površina prekrivena svežim ledom.

Kasini je 9. marta 2005. prišao Enceladusu na 504 kilometra i na Zemlju poslao stotine zapanjujućih fotografija. Najdetaljnije slike imaju rezoluciju od oko 30 metara po pikselu i slikane su sa razdaljine od 4300 kilometara. Neverovatan spektakl bi bio da je Kasini fotografisao površinu sa udaljenosti od 504 kilometara, međutim čast da vrši merenja sa tog rastojanja pripalo je nekom drugom instrumentu.

Do danas najbolji i najdetaljniji pogled na površinu Enceladusa. Svaki piksel na slici ima dimenziju oko 30 metara te najmanje strukture koje mogu da se razaznaju su 60 metara u prečniku. Kasini je bio na udaljenosti od 4300 kilometara kada je načinjena ova slika. Formacija nastala usled tektonskih sila deli relativno staru oblast na dva dela. Veća slika (100 kb)

Nedostatak kratera na jednom delu površine satelita, čudno erodirani krateri na drugom, popucana kora i svež led govore o skorašnjoj i vrlo moguće trenutnoj geološkoj aktivnosti satelita. Vulkani i gejziri izazvani plimskim silama, odnosno stalnim gravitacionim pretumbacijama Saturna i drugih većih satelita mogu biti odgovorni za preuređenje dela površine Enceladusa.

Krateri viđeni okom Kasinija sa udaljenosti od oko 12 000 kilometara 9. marta 2005. godine. Ovi udarni krateri su vrlo čudno deformisani, ispresecani pukotinama koje se protežu desetinama kilometara a obodi kao da su rastopljeni.

Da li je Kasini uslikao neki vulkan ili gejzir u akciji? Podaci se obrađuju i kako sada stvari stoje čini se da nije. Međutim, otkrivanje vulkanizma treba da bude zajednički poduhvat više instrumenata, pre sveka optičke kamere (ISS) i infracrvenog spektrometra (CIRS). CIRS je izuzetno precizan instrument koji detektuje i meri zračenje nekog tela u infracrvenom delu spektra sa ciljem da se odredi temperatura i hemijski sastav. Ukoliko jedna tačka bude mnogo toplija od okoline to je siguran znak da se radi o nekoj erupciji. Podaci sa CIRS instrumenta se obrađuju i rezultate ćemo znati uskoro.

Kamera najlakše detektuje aktivne vulkane na ivici diska planete i satelita. Sa desne strane je slika Ioa, vatrenog Jupiterovog satelita, snimljena kamerom na Galileo orbiteru. Pepeo i gasovi izbačeni iz ovog fantastičnog vulkana, čije ime sam zaboravio, uzdižu se stotinama kilometara visoko. Sa leve strane je čista ivica Enceladusa viđena iz Kasinija 9. marta 2005. godine. Vulkani i gejziri nisu detektovani.

Godinama će planetarni geolozi proučavati slike i druge podatke načinjene 9. marta. A da se ne bi opustili pobrinuli su se planeri misije koji će Kasini dovesti opet vrlo blizu Enceladusa 14. jula ove godine. Očekuju nas još gigabajti i gigabajti podataka a među njima, nadamo se, i oni koji govore i opisuju aktivnu geološku aktivnost, ledene vulkane i gejzire tečne vode.

Diskusiju o ovoj i drugim temama u vezi astronomije vodite na Forumu AM:  http://astronomija.eclipsedminds.org/