Astronautika

Vaši komentari

Dipl. ing. Drago I. Dragović
dragovic@net.yu

23. juli. 2008.

Danas je veliki dan za Evropsku svemirsku agenciju (ESA). Naime, večeras će prva evropska svemirska sonda za planetne misije, Mars Express, preleteti preko Marsovog satelita Fobosa u pokušaju da nam pruži uvid u enigmatsku geološku prošlost, površinu i temperaturu ovog zagonetnog objekta.

Kako javlja agencijski centar u Darmšatu, 23. jula će sonda proleteti na samo 97 km od površine Fobosa, uključivši sve svoje instrumente, zajedno sa stereo–kamerom velike rezolucije (HRSC) i infracrvenim skenerom i atmosferskim spektrometrom SPICAM francuske proizvodnje, čime će izvesti jedno od najdetaljnijih istraživanja ovog meseca do sada.

Darmštat centar

U periodu od 12. jula do 3. avgusta, Mars Expres ima planiranih pet preleta kraj Fobosa. Prvi, onaj od 12. jula, bio je na visini od 563 km. Tokom drugog preleta, 17. jula, proleteo je na 373 km od površine, a sledeća dva preleta 28. jula i 3. avgusta biće na visinama od 361 i 664 km.

Kao što znamo, Mars ima dva satelita, Fobosa i Dejmosa, prema imenima dva konja, Straha i Užasa, koji su prema grčkim legendama vukli kočije boga rata, Aresa.

Oba meseca su vrlo nepravilnog oblika, sa prečnicima na najširem mestu od 26 i 16 km.

Otkriveni su još 1870., ali se o njima zna vrlo malo, dok mnogi astronomi čvrsto veruju da se radi o dva asteroida koja su zarobljena Marsovom gravitacijom i nikada više nisu napustila njegovu orbitu.

Do kraja ove decenije ka Fobosu će krenuti i ruska sonda Fobos–Grunt, a prilikom pominjanih preleta biće načinjene slike koje će pomoći u određivanju mesta za sletanje Grunta. Ova sonda ima u planu sletanje, prikupljanje uzoraka tla i njihov prenos na Zemlju radi analize.

Mars Express je lansiran 2. juna 2003. iz Bajkonura, sovjetskom raketom–nosačem Sojuz/Fregat.

Ovu sliku je napravila kamera HRSC sa Mars Expressa 22. avgusta 2004. Ovo je jedna od najboljih slika Fobosa ikada napravljena. Vidi se strana satelita okrenuta ka Marsu, sa visine od samo 200 km.

(23.07.2008.)