<19.12. 2003.

Astronautika

mars
Beagle 2
(u čast Čarlsa Darvina)

Preuzeto sa mailing liste ad_loznica

25.12.2003. 00:08
Umetnička predstava sletanja Bigla na Mars

Nekoliko sati pre dugo očekivanog spuštanja Bigla na Mars želim da vam prosledim sledeće linkove i informacije vezane za ovu fenomenalnu planetarnu misiju.

Beagle 2 - Zvaničan sajt:

www.beagle2.com

ESA sajt posvećen Mars Express-u i Beagle-u

Verovali ili ne naši mediji danas nisu preneli NIJEDNU* vest o ovom prvom evropskom planetarnom poduhvatu, ali zato su tu strani i evo njihovih zanimljivih reportaža:

Mars to Canberra: the Beagle has landed
The Australian, Australia
Vanredno stanje u DSN, u Australiji, gde se očekuje prijem signala.

Christmas landing for Mars probe
Al-Jazeera, Qatar
Da, da.. Čak i Al Jazeera ima izveštaj o Biglu i Mars ekspresu.

Bookies Cut Odds on Life on Mars
The Scotsman, UK
Kladionice na ostrvu su smanjile koeficijente sa 33-1 na 25-1 za otkrivanje života na Marsu.

Evo šta nas čeka u naredna 24 časa. Ako sve bude OK Bigl 2 bi trebalo da se spusti na Mars u 02:54 GMT (+1 za naše vreme). Posle toga stvari ovako teku:

Decembar Vreme u GMT
25. 02:54 Beagle 2 sleće na Mars
25. 03:00 Mars Express ulazi u orbitu
25. 05:30 Mars Odyssey prolazi iznad Beagle 2 - ako sve bude ok lender šalje prvi signal Odiseju
25. 06:30-07:00 Mars Odyssey šalje podatke NASA-i na Zemlju, prvi signal sa Bigla stiže na Zemlju
25. 07:00 Prve procene uspešnosti ulaska Mars Expressa u orbitu oko Marsa
25. 07:15 Zalazak Sunca na Marsu (18:35 lokalno vreme)
25. 20:02 Izlazak Sunca na Marsu (07:02 lokalno vreme)
25. 22:45 Beagle 2 direktno šalje signal ka Zemlji
26. 07:55 Zalazak Sunca na Marsu (18:36 lokalno vreme)

Mars groznica počinje!

Uživajte! :)

25.12.2003. 00:19

*Jesu! "Politika" od subote 20. decembra 2003. donosi izveštaj o britanskom lenderu Beagle 2. U Politikinoj interpretaciji Bigl 2 se zove: Zečar 2.

"Zečar" je kratkonogi pas koji lovi zečeve!!! Ali ni u jednom članku-prevodu Darvinovih putovanja se nikada nije tako bukvalno prevelo ime broda Beagle - Bigl u pomenuti ZEČAR.

Ljubiša

25.12.2003. 22:18

O "Zečaru" or Biglu  >>>

25.12.2003. 10:30

Ogroman uspeh za Evropu jer je njena prva i veoma ambiciozna planetarna misija prešla najkritičniju tačku. Mars Express je noćas ušao u orbitu oko Marsa. Prve naučne podatke očekujemo u drugoj polovini januara.

Nažalost, stvari sa Biglom nisu krenule kako treba. Mars Odisej jutros nije uhvatio signal sa površine Marsa. Druga šansa da se stupi u kontakt sa Biglom je veceras u 23:40 po našem vremenu. Bigl je programiran da u to vreme usmeri svoju antenu direktno prema Zemlji. Ako je sve ok velika antena u Engleskoj bi trebala da primi te podatke.

Čekamo..

25.12.2003. 22:18

Meni, lično, je mnogo lakše da tu malu automatizovanu stanicu zovem Bigl nego "kratkonogi pas koji verovatno lovi zečeve".

Zamislite ovakvu rečenicu:

"Ako za pola sata veliki radio teleskop Jodrell Bank u Engleskoj ne primi signal sa Kratkonogog psa koji verovatno lovi zečeve postoji velika šansa da je misija doživela krah već na samom početku."

Elem, evo šta nas čeka u narednih nekoliko sati:

23:00 do 01:00 - Bigl je programiran da u ovom vremenskom periodu svoju antenu okrene ka Zemlji i počne da šalje, pored telemetrije i pesmice koju je komponovao Blur, i prve fotografije. Jodrell Bank teleskop bi trebao da primi ove podatke. A kako sada stvari stoje i Stanford teleskop će se uključiti u osluškivanje Marsa.

Drž' se Bigl!

Još nije gotovo..

26.12.2003. 01:52

Evo loše vesti.

Veliki radio teleskop (76 metara) pri Jodrell Bank opservatoriji, nije uspeo večeras da uhvati Biglov signal sa površine Marsa. :(

Od pre nekoliko sati pa do daljnjeg Bigl će slati on/off sekvence, odnosno bipove (bip-bip-bip) svakih 60 sekundi.

Sledeća dva pokušaja sa Jodrell Bank opservatorije da se detektuje signal sa Marsa biće 27. decembra u 00:20 i 28. decembra u 00:16 po našem balkanskom vremenu.

Mars Odisej iznad mesta gde se Bigl spustio/pao prolazi danas u 19:15 (po našem). U slučaju da je Bigl živ i da mu se sat nije resetovao, on bi trebao da ima 10 memorisanih preleta Odiseja i da tačno zna kada da počne sa slanjem podataka.

Nešto je gadno krenulo naopako.

26.12.2003. 15:34

Loša vest.???

E''' jesmo "MI" Evropljani izgleda baksuzi.Nešto je naopako krenulo sa Biglom. Celu noć preblejah čekajući vest, da se Bigl (Zečar=kratkonogi pas koji verovatno lovi zečeve) konačno prijavi da se uspešno "primarsio". Ili je: pao na pogrešno mesto, ili je ušao pogrešnom putanjom i sagoreo, ili se na pograšnu stranu okrenuo, pa ne može da se otvori. Bas šteta da se posle pređenih 400 milona kilometara tako nešto desi.

Bigl-držim ti palčeve...j avi se.

Pozdrav..
Ljubiša.

26.12.2003. 16:17

A evo sta se tokom jučerašnjeg dana dešavalo sa Biglom.

Mars Express je ušao u orbitu oko crvene planete. Očekuje se kontakt sa Beagle 2 na površini planete.

ESA PR 84'2003. Ovoga jutra, posle putovanja koje je trajalo 205 dana i za koje vreme je prešao put od 400 miliona kilometara, Evropski Mars Express, svemisrka letilica je otkačila je Beagle 2, koji je aktivirao svoj glavni motor u 03:47 CET koji je u trajanju od 37 minuta sagoreo da bi ušao u odgovarajuću orbitu oko Marsa. Ovo ispaljivanje je dalo modulu ubrzanje tako da se uklopi u brzinu orbite Marsa i oko svoje ose, i da bude uhvaćen u njegovo gravitaciono polje (idealna putanja). Ovo ubacivanje modula u idealnu orbitu je bio potpuni uspeh.

Ovo je veliko dostignuće za Evropu u svom prvom pokušaju da pošalje svemisku letilicu u orbitu neke druge planete.

Beangle 2 lender, koji je zaštićen sa toplotnim štitom, ušao je najvećom brzinom u Marsovu atmosferu, i očekuje se da se spusti na površinu Marsa (pri-Marsi) u 03:52 CET. Međutim, očekuje se da se se komunikacija sa modulom uspostaviti tek nakon 3 sata od njegovog spuštanja na površinu Marsa i to uz pomoć NASA.

Sledeća prilika za uspostavljanje kontakta će biti noćas u 23:40 CET