Astronautika

SVEMIRSKI ROĐENDANI TREĆEG TURISTA

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.yu

11.10.2005.

Posada ruskog svemirskog broda Sojuz TMA-9, u sastavu Sergei Krikalev, John Philips i "svemirski turist" Greg Olsen uspješno je jučer rano ujutro (03:09) sletjela u Kazahstansku stepu, 85 km sjeveroistočno od grada Arkalyka.

Obilazak Meseca u nekoj od narednih godina

Krikaleva i Philipsa, koji su na Međunarodnoj svemirskoj stanici (ISS) boravili punih 179 dana (od 14. aprila), zamijenila je dvanaesta posada po redu na ISS u sastavu Bill McArthur i Valery Tokarev, koji će na ISS-u ostati narednih šest mjeseci. Krikalev je ovim letom postao čovjek sa najdužim ukupnim boravkom u svemiru, on je tijekom nekoliko misija u dvije svemirske stanice (MIR i ISS) nakupio 803 dana svemirskog staža.

Sa McArthurom i Tokarevom je 01. oktobra na desetodnevni let u svemir krenuo i treći po redu svemirski turista, amerikanac Greg Olsen, koji je ovo zadovoljstvo platio 20 milijuna USD.

Nakon deset dana provedenih u svemiru i prijeđenih 130 milijuna kilometara Olsen je postao prvi čovjek koji je na svom kratkom svemirskom putovanju uspio proslaviti dva obiteljska rođendana, prilikom lansiranja proslavio je svoj, a jučer, na dan povratka na Zemlju rođendan je imala njegova supruga koja ga nakon obvezatnih liječničkih pregleda danas očekuje u Zvjezdanom gradu nedaleko Moskve.

Prema riječima dužnosnika iz Ruske svemirske agencije (RSA) četvrtog svemirskog turista valja očekivati u jesen iduće godine, a već se sada zna da je riječ o bogatom Japancu Daisuke Enomoto-u.

Ruska svemirska agencija sve veću pažnju poklanja svemirskom "biznisu" koji sada uključuje letove na Međunarodnu svemirsku stanicu, a prema najavama u narednih nekoliko godina nuditi će se znatno frekventniji promet u Zemljinu orbitu, ali i na letove oko Mjeseca, za kojeg će trebati platiti 100 milijuna USD.

Procjenjuje se kako ima preko 1000 kandidata koji bi platili 20 milijuna USD za desetodnevni let na ISS, odnosno najmanje stotinjak njih koji bi za isto toliko vremena, ali uz pet puta veću cijenu, otišli "jedan đir" do Mjeseca i nazad.

(11.10.2005.)

• Tito Denis
Prvi turista u svemiru
• Tito usvemiru
• Kraj misije

• Treći turista

PRVI KOMERCIJALNI LET OKO MESECA DO 2010.

Ekskurzija na Mesec