Zvezde

nove
NOVA ZVIJEZDA NA JUTARNJEM NEBU - V 1280 Scorpii

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

4. februara dva su japanska astronoma, nezavisno jedan od drugog (Yuji Nakamura i Yukio Sakurai), otkrila novu zvijezdu u sazviježđu Škorpiona. Tada nisu ni sanjali da će to njihovo otkriće postati svjetski poznato i značajno.

Nova_Scorpius_polozaj_WEB.jpg (60600 bytes)
Pregledna karta neba sa ucrtanim položajem nove zvijezde na jutarnjem nebu

Danas, desetak dana po otkriću, nova zvijezda postala je toliko sjajna da ju se bez problema može u ranim jutarnjim satima vidjeti i golim okom na jugoistoku!

Prema priloženoj karti neba nad jugoistokom, iza četiri sata ujutro pa sve do zore, novu je zvijezdu lako pronaći ispod sjajnog Jupitera i crvenog Antaresa koji nam služe kao orijentiri.
Do pojave novih i supernovih zvijezda dolazi kada zvijezda na kraju svog životnog puta eksplodira i u tim trenucima (koji mogu trajati satima, danima ili čak i mjesecima) za nekoliko stotina tisuća, pa čak i milijuna puta poveća svoj raniji, normalan, sjaj.

U znanoj nam povijesti bilo je čak i slučajeva eksplozija (super)novih zvijezda koje su bile vidljive i po danu (Kineski zapisi iz 1024. god.).

U astronomskoj zajednici ova je nova zvijezda dobila naziv V 1280 Scorpii. Astronomi zasada ne znaju može li se očekivati i daljnje povećanje njenog sjaja, odnosno za koliko će vremena zvijezda početi gubiti sjaj uzrokovan njenom eksplozijom i raspadom. U svakom slučaju, nanesu li vas obveze ili znatiželja put zvjezdanog neba u ranim jutarnjim satima ne propustite ovu priliku! Vidjeti novu zvijezdu golim okom. Takvi su događaji iznimno rijetki za životnog vijeka čovjeka!

JOŠ JEDNA NOVA!
Samo dve nedelje kasnije, 21. feburara, stigla je vest o još jednoj novoj, svega 3° južno od V1280 Scorpii.

Uočio ju je Yuji Nakamura na CCD snimcija koje je snimio 19. februara. Njen sjaj je 9,3 m.

(23.02.2007.)

Vaš komentar

Kako eksplodiraju zvezde?

Nova nova na našem nebu. Narednih dana biće to velik izazov za osmatrače sa malo boljom opremom. (februar 2002.)

Svetlosni eho

Možda nova?

Kosmičke perle

HIPERNOVE Rešenje zagonetke gama-bleskova

EKSPLOZIJA POVRATNE NOVE ZVIJEZDE RS_OPHIUCHI 14.02.2006.