Sazvežđa

sazvežđa
Virgo (Devica)

Siniša Lavrnja
vandergraaf@sympatico.ca
Kod nekih pisaca u klasična vremena, blizina Device i Lava je sugerisala identifikaciju sa boginjom-majkom "Cybele", u njenoj kočiji koju vuče Lav. Devica je takođe još poistovećivana sa Dianom, Minervom, i Atenom, kao i povremeno sa Uranijom.
Više o Devici u tradiciji

ALFA VIRGINIS (r.a. 13 25; dec. -11 10) (0.98 mag) (B1 V klasa) (udaljenost 262 s.g.) - SPICA - od latinskog "Spicum", što ukazuje na klas žita koju Devica drži u svojoj levoj ruci.

Devica. Veća karta 16 kb

Spica je 16-ta zvezda po sjajnosti na nebu, i klasičan je primer zvezde prve magnitude, mada joj sjaj veoma malo varira iznad i ispod prve magnitude. Ponoćna kulminacija joj je 13-og aprila.

Arapsko ime "Al Simak al A`zal" u prevodu "nenaoružana", se pojavljuje u različitim oblicima u starim spisima. U Almagestu iz 1515. godine se pojavljuje pod imenom "Aschimech Inermis", u Alfonsine Tables je "Inermis Asimec", Riccioli je naziva "Eltsamecti", Bayer je naziva "Alaazel", dok je Schickard označava kao "Huzimethon".

Persijsko ime "Chushe", Sirijsko "Shebbelta" i Tursko "Salkim" u prevodu znače "klas žita". Sogdian ime "Shaghar" označava zvezdu kao "Tačku" celog sazvežđa.

Spica je briljantna zvezda "helijum" tipa, oko 2.300 puta sjajnija od Sunca. Zvezda ima godišnje kretanje od 0,05" sa brzinom manjom od 2 km/sek u udaljavanju. Apsolutna magnituda joj je -3.5.

Spica je masivna spektroskopska binarna zvezda što je uočio H. C. Vogel još 1890. godine, a čiji period iznosi 4.01416 dana što je neverovatno kratko za zvezdu ovako velikih razmera.

Oko 80% svetlosti sistema dolazi od primarne zvezde koja ima masu od skoro 11 i prečnik od preko 8 Sunca. Bleđa zvezda u sistemu je najverovatnije veličine oko pola primarne zvezde, mase od skoro 7 Sunčevih masa i spektralnog tipa B7. Udaljenost dve zvezde je oko 17 miliona kilometara. Zvezde pomračuju jedna drugu što proizvodi varijabilnost od oko 0,7 magnitude. Pored ove varijabilnosti izazvane eklipsama (pomračenjima), primarna zvezda je i sama pulsirajuća varijabilna (promenljiva) klase Beta Canis Majoris sa periodom od 0.174 dana.

GAMMA VIRGINIS (r.a. 12 42; dec. -01 27) (2.7mag.) (F0 klasa) (udaljenost 39 s.g.) - PORRIMA - u čast "Boginje Proročanstva".

Arapsko ime "Zawiat al Awwa", Gamma je prva sjajna zvezda severozapadno od Spice udaljena oko 14.5 stepeni sa apsolutnom magnitudom od 2,4.

Porrima je jedna od najfinijih vizuelnih binarnih zvezda gde su komponente skoro identične po tipu i sjajnosti. Orbitalni period para iznosi oko 171 godinu.

Nekoliko optičkih pratilaca para je vidljivo u istom vidnom polju. Od ovih zvezda nijedna nije fizički povezana sa sistemom. Nekoliko bledih galaksija se vidi u blizini Porrime. Izdužena spiralna galaksija NGC 4592 se nalazi samo jedan stepen severozapadno, dok je skoro ivicom okrenuta galaksija NGC 4666 udaljena 1,3 stepena severoistočno od Porrime.

DELTA VIRGINIS (r.a. 12 56; dec. 03 24) (3.3mag.) (M3 klasa) (udaljenost 202s.g.)

Delta nema poznato ime mada se ponegde navodi kao "Auva". Nalazi se oko 6 stepeni severoistočno od Porrime.

EPSILON VIRGINIS (r.a. 13 02; dec. 10 58) (2.8mag.) (G8 klasa) (udaljenost 102 s.g.) - VINDEMIATRIX - od latinskog "Vindemiator" ili "Provindemiator" što znači "Sakupljač Grožđa". Zvezda je nazvana tako zbog toga što se izdizala iznad horizonta zajedno sa Suncem neposredno pre godišnjeg sakupljanja grožđa i pravljenja vina.

Apsolutna magnituda zvezde iznosi 0,6, što ukazuje na aktuelnu luminoznost od oko 50 Sunca.

Između ove zvezde i zvezde Beta Leonis se nalazi veliko "Virgo" jato galaksija o kome će biti reči kasnije.

ZETA VIRGINIS (r.a. 13 35; dec. -00 36) (3.3mag.) (A3 klasa) (udaljenost 73 s.g.)

Zeta se nalazi oko 11 stepeni severno i malo istočno od Spice. Ovo je bela zvezda veoma slična Siriusu, apsolutne magnitude 1,6.

Dve varijabilne zvezde V Virginis i W Virginis se nalaze oko 3 stepena jugozapadno od Zete.

R VIRGINIS (r.a. 12 38; dec. 06 57) (varijabilna) (udaljenost 2329 s.g.)

R Virginis se nalazi oko 8,5 stepeni severno od Porrime i oko jedan stepen zapadno od zvezde 31 Virginis.

Ovo je prva od varijabilnih zvezda dugog perioda koja je pronađena u sazvežđu Device. Varira u sjajnosti od 7-magnitude do 11-te magnitude, mada ponekad taj raspon iznosi i od 6,2 mag do 12 mag.

R Virginis je Mira-tip zvezde sa glavnim ciklusom od 145 dana.

| 1 | 2 | 3 | 4 | VIRGO JATO GALAKSIJA >