AM Home

797,25

2,75

gucic@email.com

Taurus, detalj. Veci crtez [27 Kb]

Taurus ili Bik, je jedno od sazvezdja zodijaka. Vidi se na severnoj nebeskoj hemisferi od rane zime pa sve do kasnog proleca. Bik spada u najstarija sazvezdja. Privlacilo je paznju jos starim Vaviloncima.

Po Grckoj mitologiji Bik je u stvari bio nista vise nego preruseni bog Zevs. Prica ide ovako: Mit o Biku>>

********

Gledajuci sazvezdje Bik, lako uocavamo glavnu, najsvetliju zvezdu Aldebaran, koja je udaljena od nas 64 svetlosne godine, a jos se i udaljava brzinom od 54km/s. Aldebaran je veoma stara zvezda, skoro je na ?izdahu? i u buducnosti ce njenu smrt zapaziti svi stanovnici Zemlje posto ce nebo nocu sijati kao da je dan, a onda ce se postepeno njen sjaj smanjivati sve dok se ne ugasi i postane beli patuljak. To je zvezda koja ima 110 puta veci sjaj od Sunca, a od Sunca je veca oko 40 puta.

Sto se tice ostalih zvezda u Biku, na dobrom, crnom i cistom, zimskom nebu, mozete ih uociti oko 125.

Samo sazvezdje uglavnom prikazuje velike rogove Bika. Levi, juzni, rog polazi od grupacije zvezda, svima poznata kao Hijade, i prostire se sve do zavrsne zvezde Zeta Tauri.

Ostatk bika i nije nesto posebno zanimljiv, nije za neko posebno odusevljenje, ali ipak, dosta je prostran i zauzima poveci komad nocnog neba.

dvojne zvezde

Dvojnih zvezda [tabela] u Biku ima podosta a nize je prilozena tabela sa listom dvojnih zvezda do 9. magnitude.

Jedna od najlakse uocljivih duplih zvezda u Biku je Struve 422 sa periodom obilaska od oko 2000 godina.

promenljive zvezde

Promenljive zvezde u Biku

Promenljive u Biku su veoma zanimljive. Jedna od promenljivih zvezda u ovom sazvezdju je i Aldebaran koji spada u grupu nepravilno-promenljivih zvezda. Nazalost, Aldebaranove varijacije ne mozemo zapaziti okom, vec samo preko fotografija i ostalih osetljivih uredjaja koji se koriste u ove svrhe. Aldebaran menja svoj sjaj prosecno za 0.2 magnitude, od 0.75 do 0.95 magnitude.

Druga promenljiva u Biku je BU Tauri i svoj sjaj menja od 4.77 do 5.50 magnitude. Ovu zvezdu isto kao i Aldebarana, karakterise nepravilna promena sjaja.

Zeta Tauri je takodje promenljiva zvezda ali pravilno promenljivog tipa. Njen sjaj se menja od 2.88 do 3.17 magnitude okruglo svakih 133 dana.

Lambda Tauri je promenljiva zvezda koja se nalazi u grupaciji zvezda Hijade. Njen sjaj se menja svakih 3.95 dana od 3.3 do 3.8 magnitude.

R Tauri pripada tipu Mira Ceti. Njen sjaj se menja na svakih 320.9 dana od 7.9 do 15.8 magnitude.

[Tabela promenljivih zvezda u Taurusu]

NGC i M objekti Bika

U Biku se nalaze dva mozda najpoznatija Mesijeova objekta: Plejade (M45) i Krab maglina (M1). Tu su i Hijade koje se, sa cudzenjem mnogih, nisu nasle u Mesijeovom katalogu.

Severoistocno od zvezde Zeta Tauri se prostire Krab maglina. Ova maglina predstavlja ostatk umrle zvezde, tj. supernove koja je vidjena na nebu 1054. godine nase ere. Kako su je opisivali kineski astronomi, ova supernova je bila toliko sjajna da se videla i danju, a nocu je svetlela tako da ste mogli da citate.

Sada, skoro 1000 godina kasnije, ova maglina je samo losija kopija Velike Orionove magline (M42).

Proslog veka je u Krab maglini pronadjen jedan jedini pulsar koji se vidi pomocu optike.

Plejade su najlepse razbijeno jato koje se vidi sa obe nebeske hemisfere. Golim okom je moguce videti oko 7-8 zvezda koje zajedno prave oblik teniskog reketa, ali kad se proviri kroz okular dvogleda ili teleskopa, ovo jato tek tada otkriva svoju velicanstvenu lepotu.

Hijade su isto kao i Plejade vrlo lepa skupina zvezda. Iako ih nema bas mnogo, prave lep dozivljaj ako ih gledate kroz okular dvogleda ili teleskopa. To je otvoreno jato sa oko 200 zvezda koje su udaljene od nas samo 150 svetlosnih godina, a starost im se procenjuje na oko 600 miliona godina. Kad ovo jato gledate golim okom, ima oblik slova V i moze se videti 9 zvezda pod dobrim uslovima.

Ostali objekti u Biku koji imaju sjaj manji od 10. magnitude

Naziv         R.A.     Decl.  Magn.
Mel 22      03 47.0   +24 07   01.2