AM Home

Mere

Recnik

zvezde
Mirach
(Merch, Mirac, Mirak, al Mizar)
43

-1,85

M0IIIvar

199,4

Mirach, detalj sa veceg crteza (12 Kb

Tri najsjajnije zvezde u sazvezdju Andromede, Alpheratz, Mirach i Almac, leze duz skladne krive koja se pruza severno od Velikog cetvorougla u Pegazu. Zbog pribliznog sjaja ove tri zvezde Bayer je imao problema oko njihovog oznacavanja pa je odluzio da ih sa Alfa, Beta i Gama oznaci onim redom kako one stoje u odnosu na Veliki cetvorougao. Ovde je jos zanimljivo i to da Alpheratz i Mirach (Alfa i Beta zvezda) imaju potpuno istu magnitudu +2,06 sto je jednistven slucaj (u nijednom drugom sazvezdju ne postoje dve zvezde sa potpuno istom prividnom magnitudom). Medjutim, ove dve zvezde, sem istog prividne maginude i tog sto se nalaze u istom sazvezdju, nemaju nista zajednicko. Alpheratz je vrela, plava zvezda B klase, dok je Mirach  crveni dzin koji pripada hladnoj M klasi zvezda (razlika u boji ovih zvezda je lako uocljiva).

Ime Mirach je nastalo kao posledica greske. Originalno ime ove zvezde bilo je “Mizar”, ovo ime je danas vezano za jednu drugu vrlo poznatu zvezdu u Velikom Medvedu, ali razlicite greske u zapisivanju imena doveli su do oblika u kome ga mi danas koristimo.

Kao i svi dzinovi ova zvezda je vrlo velika i sjajna. Nalazi se na daljini od 200 svetlosnih godina a njena temperatura iznosi 3.800 K (ovo nam govori koliko je veliko zracenje u IC delu spektra). Sjaj ove zvezde je 1.900 puta veci nego sjaj Sunca. Na osnovu temperature i sjaja zvezde dolazimo do toga da precnik Mirach-a iznosi 0,8 astronomskih jedinica, otprilike kao velicina orbite Merkura. Tesko je reci u kojoj fazi se nalazi ova zvezda. Jasno je da je ona vrlo masivna, masa joj je 3 – 4 puta veca nego masa Sunca, ali nije jasno da li je njeno jezgro izgradjeno od helijuma ili ugljenika. Bez obzira na trenutni stadijum uskoro ce ova zvezda nestati kao vrlo gust beli patuljak.  Mirach, kao i mnogi drugi hladni dzinovi M klase, izgleda kao da je blago promenjiva zvezda, ali promene u sjaju nisu dobro zabelezene. Mirach takodje ima i svog manjeg pratioca. To je vrlo tamna zvezda na kojoj se ovija fuzija vodonika u helijum. To je zvezda vrlo male mase, a prividna magnituda ove zvezde iznosi  +14, vise od 60.000 puta manji sjaj nego Mirach. Minimalno rastojanje izmedju ove dve zvezde iznosi 1.7000 astronomskih jedinica, preko 40 puta vece nego rastojanje od Sunca do Plutona. Sa Mirach-a ovaj pratilac sija priblizno kao sto mi sa Zemlje vidimo Veneru, dok sa ovog pratioca Mirach izgleda 120 puta sjajniji od punog Meseca.

avgust 2000.