Zvezde

Vaši komentari

Marino Fonović
marino.fonovic@ttf.hr

16.08.2007.

Astronomi amateri su 12. februara prošle godine opazili da se slabašnoj zvjezdici RS u zviježđu Zmijonosca (Ophiucus) sjaj iznenada povećao do te mjere, da je postala vidljiva golim okom (sl. 1.). Radi se o povratnoj novi RS Oph, koja je u zadnjih 108 godina pet puta dosegla tako velik sjaj. Prošlogodišnja eksplozija je pomno promatrana teleskopima sa zemaljskog tla i iz svemira. Nedavno su predstavljeni rezultati tih promatranja koji otkrivaju nove pojedinosti o eksplozijama novih.

Slika 1.

Nakon dvadeset i jedne godine mirovanja RS Oph je s 12. na 13. februara 2006. u samo nekoliko sati povećala sjaj više od tisuću puta. Na AAVSO skupnoj krivulji sjaja povratne nove RS Zmijonosca promatranja koja je izvršio autor ovog priloga označena su plavim kvadratićima.

Sustav RS Zmijonosca udaljen je od nas više od 5.000 godina svjetlosti, sastoji se od bijelog patuljka i crvenog diva (sl. 2.). Kompaktni bijeli patuljak i crveni div tvore tijesni dvojni sustav, u kojem patuljak neprestano usisava plin (pretežno vodik) iz razrijeđene vanjske ovojnice crvenog diva. Približno svakih dvadesetak godina na površini bijelog patuljka nakupi se dovoljno plina da bi se pokrenule nuklearne reakcije. U prisutnosti degeneriranog plina fuzija se odvija eksplozivno što opažamo kao pojavu nove. Pritom za manje od jednog dana zvijezda postane čak 100.000 puta sjajnija od Sunca (u minimumu sjaj joj je 440 puta veći od Sunčeva). Brzinom od nekoliko tisuća kilometara u sekundi u okolni prostor biva izbačena golema količina plina. Ovako česti izbačaji materije mogu se objasniti time što je masa bijelog patuljka blizu kritične vrijednosti, pri kojoj bi moglo doći do eksplozije supernove i njegova preoblikovanja u neutronsku zvijezdu. Osim toga crveni div još dodatno gubi velike količine plina pa se obje zvijezde "kupaju" u proširenoj zajedničkoj plinovitoj atmosferi. To će reći da se eksplozije na bijelom patuljku događaju unutar razrijeđene ovojnice crvenog diva. Stoga se plin izbačen prilikom eksplozije velikom brzinom sudara s plinom prostrane atmosfere crvenog diva.

Slika 2.

Umjetnička vizija tijesnog dvojnog sustava RS Zmijonosca kojeg čine crveni div i bijeli patuljak (lijevo) koji sa pratilice neprestano isisava plin. Svakih dvadesetak godina u plinu nakupljenom na površini bijelog patuljka pokrenu se nuklearne reakcije što opažamo kao pojavu nove. Ilustracija: David A. Hardy/PPARC.

Slika veće rezolucije:http://cfawww.harvard.edu/hea/osp/wdan.html

Prošlogodišnja eksplozija nove RS Oph snimljena je i svemirskim teleskopom Swift, koji osim praćenja provala gama-zraka, provodi istraživanja u rendgenskoj, ultraljubičastoj i vidljivoj svjetlosti. Tri dana nakon opaženog povećanja sjaja sustava RS Oph, teleskop Swift je snimio zbivanja u rendgenskoj svjetlosti. Izbačeni plin je na tim valnim duljinama intenzivno zračio jer je bio usijan do vrlo visoke temperature od oko 100 milijuna stupnjeva Celzija i zbog sudara s atmosferom crvenog diva. Kako se očekivalo intenzitet rendgenskog zračenja je nekoliko tjedana rastao, potom se zbog hlađenja plina u udarnom valu počeo smanjivati. Približno mjesec dana od pojave nove dogodilo se nešto neočekivano. Rendgensko zračenje sustava RS Zmijonosca iznenada se uvelike povećalo. To se objašnjava time da je površina bijelog patuljka zagrijana nuklearnim reakcijama postala neposredno vidljiva kroz ovojnicu crvenog diva. Intenzitet zračenja mijenjao se s periodom od oko 35 sekundi. Uzroci ove promjenljivosti nisu dovoljno jasni, pretpostavlja se da se radi o neravnomjernosti nuklearnih reakcija na površini bijelog patuljka.

Potpunija slika dobivena je zahvaljujući promatranjima u drugim područjima elektromagnetskog spektra od radiovalova do vidljive i infracrvene svjetlosti. Premda astronomi još obrađuju prikupljena mjerenja sve je očitije da se RS Zmijonosca ponaša kao ostatak supernove tipa II. Eksplozija supernove tipa II. nastaje kao posljedica urušavanja jezgre zvijezde velike mase. Ostaci takvih supernova razvijaju se više desetaka tisuća godina, ali u RS Zmijonosca događaji se odvijaju kao na ubrzanom filmu.

(24.08.2007.)

30.000 fotometrijskih promatranja promjenljivih zvijezda

****

Tabela sazvežđa - latinski naziv (u nominativu i genitivu), domaći naziv; skraćeni naziv; hemisfera.

Tabela sazvežđa nasih krajeva