Galaksije

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Kliknite na ilustraciju
Snimak ostataka nekadašnje zvijezde
Detalj koncentričnog prstena materije nakon eksplozije SN 1006koji se širi svemirom

Godine 1006. srednjovjekovni astronomi iz Egipta zapisali su kako se na nebu nalazi nova zvijezda, sjajna poput Mjeseca u prvoj četvrti i oko tri puta većeg promjera od Venere. Nekoliko je tjedana bila vidljiva i po danu, a tek nakon pola godine njezin je sjaj opao ispod razine vidljivosti ljudskog oka.

Danas znamo de je riječ o eksploziji supernove zvijezde koja nosi oznaku SN 1006, čiji se ostaci nalaze udaljeni 7000 svjetlosnih godina od Zemlje.

Ostaci ove gigantske eksplozije vidljivi su i danas. Protežu se 60 svjetlosnih godina uokolo nekadašnje zvijezde. Prsten izbačene materije širi se svemirom brzinom od deset milijuna kilometara svakog sata.

Koncentrični prsten ostataka supernove prvi je puta uočen pomoću radioteleskopa sredinom šesdesetih godina, a desetak godina kasnije je i snimljem optičkim teleskopima. Danas, upotrebom nekoliko velikih svjetskih optičkih i radio teleskopa napokon vidimo što se dogodilo s materijom koja je nekada bila zvijezda. Računalno obrađeni snimci s Hubbleova svemirskog teleskopa omogućavaju nam da vidimo detalje dosad neviđene rezolucije. Istraživanja ovakvim događanja veoma su važna astrofizičarima za razumijevanje nastanka, evolucije i smrti zvijezda.

(03.07.2008.)