Zvezde

sn
Pronaći supernovu prije eksplozije

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Sve dosad astronomi su imali problem sa otkrićima i istraživanjima supernovih zvijezda obzirom da su ih opažali tek poslje titanskih eksplozija zvijezda, kada su one za nekoliko milijuna puta povećale svoj uobičajen sjaj. No izgleda da se san mnogih astronoma – uočiti supernovu prije nego što eksplodira te pratiti što se točno događa sa takvim zvijezdama iz minute u minutu, napokon ostvario.

Dvojni zvjezdani sustav snimljen neposredno prije eksplozije supernove SN 2007on

U časopisu "Nature" od 14. februara, tim europskih znanstvenika objašnjava da su najvjerojatnije pronašli način kako uočiti supernovu zvijezdu nakon detaljnih istraživanja eksplozije supernove SN 2007on. Radilo se o dvojnom sustavu kada bijeli patuljak orbitira oko druge zvijezde, a uočene su određene zakonitosti u svezi njegova podrhtavanja na orbiti i specifičnoog prikupljanja izbačene zvjezdane materije. Znanstvenici su ovdje imali i malo sreće budući su neki od zemaljskih pa i svemirski teleskop Chandra neposredno prije "slučajno", snimili ovo područje. Sada slijedi traganje za kandidatima budućih supoernovih zvijezda, a posebna će se pozornost posvetiti na nekoliko potencijalnih dvojnih zvjezdanih sustava. Pokaže li se u narednim mjesecima ili godinama ova teorija točnom, astronomi će imati priliku još dublje ući u sam proces evolucija zvijezda odnosno njihov raspad velikom eksplozijom na kraju životnog vijeka.

(27.02.2008.)

EKSPLOZIJA POVRATNE NOVE ZVIJEZDE RS_OPHIUCHI

Nova supernova

-------------------

zvezde

Kako eksplodiraju zvezde?

Evolucija zvezda

Svetlosni eho

HIPERNOVE Rešenje zagonetke gama-bleskova

EKSPLOZIJA POVRATNE NOVE ZVIJEZDE RS_OPHIUCHI 14.02.2006.