Sateliti

MAMUTSKA ZVJEZDANA BUKTINJA

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Kliknite na ilustraciju
Umjetnički prikaz mamutskog izbačaja mase i energije sa zvijezde negdje u svemiru

Da se ovako nešto dogodilo na našem Suncu Zemljina atmosfera bila bi u cijelosti otpuhana u svemirs a cijelokupni život doslovno steriliziran, najkraći je opis nedavnih događanja na maloj, mladoj toploj zvijezdi EV Lacertae, svega 16 svjetlosnih godina udaljenoj od nas!

NASA-in svemirski teleskop SWIFT snimio je ovaju mamutsku zvjezdanu buktinju još 25. aprila, no tek sada podaci izlaze u javnost. Snaga ovih izbačaja energije i mase (flare) sa EV Lacertae uzrokovana je magnetskim procesima koji se odvijaju na zvijezdama, no ova je bila tisuće i tisuće puta jača od sličnih događanja koje smo ikada zabilježili na našem Suncu, a svi osjetljivi instrumenti na SWIFT-u (osim senzora rendgenskog zračenja) su na osam sati bili isključeni poradi sigurnosti senzora na letjelici. Proučavanje ovakvih procesa daje nam važne informacije o evoluciji zvijezda, izjavio je Stephen Drake iz NASA-ina Goddardovog centra za istraživanja.

Pretpostavlja se kako je ova pojava mogla biti uočena čak i golim okom sa veoma tamnih lokacija na Zemlji!

Letjelica SWIFT izvorno je namijenjena izučavanju izvora gama zračenja a opremljena je cijelim nizom senzora koji astronomima donose vrijedne informacije.

Zvijezda EV Lacertae tipa je crvenog patuljka kakvih u svemiru ima veoma puno, u vidljivoj svjetlosti sjaji intenzitetom od svega 1% našeg Sunca i tek trećinu njegove mase. Radi se o mladoj zvijezdi, nastaloj prije tek nekoliko stotina milijuna godina.

(21.05.2008.)