Planete

PARADA ČETIRIJU PLANETA NA NEBU

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Kliknite na sliku
nebo 26_29 lipnja 2006.jpg (64343 bytes)
Nebo 26_29 lipnja 2006 - Orijentaciona karta položaja planeta i Mjeseca za vrijeme od 26. – 29. lipnja 2006.

Danas i sutra najpogodnije je vrijeme za vidjeti pravu paradu četiriju planeta na našem nebu.

Nepunih sat vremena nakon zalaska Sunca na zapadnom dijelu neba golim okom lako je uočiti Merkura nisko iznad horizonta, nešto više se nalaze Mars i Saturn a između i nešto poviše njih nalazi se tanki Mjesečev srp koji olakšava snalženje među zvijezdama i točnu identifikaciju planeta. Istovremeno, pogled prema jugu pokazati će nam najsjajniji objekt na večernjem nebu – veliki i sjajni planet Jupiter.

Pogledamo li i najmanjim dalekozorom prema njemu vidjeti ćemo četiri malene «zvijezdice» u liniji – najveće Jupiterove satelite (Io, Europa, Ganimed i Kalosto) koje je Galilleo otkrio još početkom XVII stoljeća.

U ovim trenucima Jupiter, najveći planet u Sunčevom sustavu, od nas je udaljen preko 750 milijuna kilometara.

Sve je ove planete lako moguće vidjeti bez upotrebe ikakovih optičkih pomagala, samo golim okom i uz čistu liniju prema horizontu. Nešto kasnije, kada padne noć, na istoku izlaze Uran i Neptun ali je njih moguće vidjeti samo u dalekozorima ili teleskopima i uz upotrebu preciznih pozicionih astronomskih karata. Ranoranioci će pak već od tri sata ujutro moći uživati u blještećoj Veneri nisko nad istočnim horizontom.

Ostanemo li tako promatrati planete petnaestak ili više minuta vidjeti ćemo kako se oni na nebu gibaju, a zapamtimo li njihove položaje i opažamo ih uzastopce tijekom nekoliko dana lako je i golim okom opaziti njihova vlastita gibanja na nebu zbog čega su i dobili naziv planeti (lutalice).

(25.06.2006.)

Poredak planeta Poravnanje šest velikih planeta i Meseca od 5. maja 2000.
Planete 6. aprila 2000. Mars, Jupiter u društvu Meseca
Poravnanje planeta. 14. maja 2002.
Poravnanje planeta kroz objektiv fotoaparata