Instrumenti

astronautika
Počinje testiranje najvećeg IC teleskopa na svetu

Vaši komentari

Dipl. ing. Drago I. Dragović
dragovic@net.yu

16 .7. 2007.

Astrofizički institut sa Kanarskih ostrva (IAC) objavio je da je u petak konačno počelo testiranje najvećeg infracrvenog teleskopa na svetu, koji bi trebalo da počne sa radom 2008. godine.

Reflektujući „Gran Telescopio Canarias“ (ponekad nazivan i GranTeCan) poseduje kružno ogledalo sastavljeno od 36 heksagonalnih segmenata. Ogledalo ima prečnik od 10,4 metra.

Teleskop se nalazi na jednoj od najboljih lokacija severne hemisfere: na opservatoriji Roque de los Muchachos, na kanarskom ostrvu La Palma.

Prema izjavama Instituta, uređaj će „moći da posmatra većinu najudaljenijih objekata na nebu“ i da lovi i najslabije svetlosno zračenje sa njih.

Moći ćemo da uhvatimo svetlost i novorođenih zvezda, da proučavamo karakteristike crnih rupa, kao i da dekodiramo hemijske komponente stvorene u Velikom prasku,“ teoriji po kojoj je univerzum stvoren u kosmičkoj eksploziji pre mnogo milijardi godina.

IAC naglašava da je jedan od planiranih ciljeva i „otkrivanje planeta sličnih našoj u drugim galaksijama.“

Naučnici sa Instituta će provesti nekoliko meseci u kalibrisanju teleskopa, pre nego što teleskop konačno uđe u operativno stanje negde tokom sledeće godine.

Ovaj ambiciozni naučni eksperimenat košta preko 104.000.000 evra i zapošljavaće oko 1.000 stručnih ljudi.

U projektu će učestvovati Meksiko, preko Astronomskog instituta UNMA, i Sjedinjene države, preko Univerziteta Florida, oba sa 10 procenta ukupnih troškova projekta.

Španija će platiti ostatak od 90%: delom će novac dati španska vlada a delom kanarska regoinalna vlada.

GranTeCan.jpg (96083 bytes)

Teleskop u vreme dok su radovi još trajali. Nalazi se na nadmorskoj visini od 2.400 metra, : 28°45′24″ N, 17°53′30″ W. Od optičkih reflektujućih instrumenata, veći su samo Large Binocular Telescope (LBT) od 2 x 8,4 = 11,8 metra i Southern African Large Telescope (SALT) od 11 metra.

(04.08.2007.)

FAQ: Koji teleskop kupiti?

Instrumenti