Instrumenti

instrumenti

Put oko sveta jednog objektiva

Vaši komentari

Slavko Stojanov
slavko@astronomija.co.rs

Ugledavši svetlo dana u jednoj velikoj dalekoistočnoj zemlji, jedan triplet APO objektiv odluči da obiđe svet. Ponosio se svojim prečnikom od 127mm i mogao je, okrenut Suncu da zapali i deblji karton na razdaljini od tačno 952,5 mm sto je odgovaralo njegovoj, kako su mu rekli žižnoj daljini. Jedino što mu je smetalo bila je njegova cena u domovini – svega 349 US$ sa PDVom. Iskreno se nadao da će ga u zemljama koje bude obilazio više ceniti.

Krenuo je pravo na zapad pa kako se pre puta dobro informisao, oprezno je zaobišao St. Petersburg gde se prave objektivi slični njemu za neku firmu neuglednog imena TMB i... našao se u srcu dobre stare Evrope. Kakav doček ! Odmah su ga obukli u raznorazna odela, u njegovom slučaju tubuse za koje se ispostavilo da su njegovi zemljaci. Jedino je morao da se navikne na imena i prezimena koja su mu dali njegovi domaćini-krojači: ASTROMASTER ED127 APO, INDIVIDUAL 127 APO, PROFESIONAL ED 127...

A cena? Tako opremljenog u divne bele tubuse skočila je na čak 1400 - 1500 €! Ako neko od zaljubljenika u teleskope nije mogao da ga kupi za gotov novac, našao se i jedan promućurni finansijer koji ga je davao za 1990 €, poček na godinu dana. Našem APO objektivu je jedino zasmetao jedan DILER, uobičajeno ime za većinu (pre)krojača teleskopa, koji mu je nadenuo uvredljivo ime NN ED 127 APO pa čak i skinuo cenu na 1299€. Ova sitnica mu nije pomutila optimizam pa je krenuo dalje.

Prešao je Atlanski okean i obreo se u Zemlji neviđenih mogućnosti. Sličan doček kao onaj evropski ali... Očekivao je da će na osnovu tek stečene slave postići još višu cenu. Shvatio je surovu realnost da se po jutru dan ne poznaje! Iznos jeste isti ali je bio u US dolarima. Strašno! Čak je počeo da se bavi mišlju o povratku u Evropu gde su cene teleskopa po svemu sudeći ubedljivo najviše na celoj planeti.

Morao je da popusti kada su mu pomenuli Televju, Astrofiziks i slične babaroge. Tako zaplašen, pristao je na nova imena: MID ED 127 APO, HAJTEK 127 APO a umuvao se i neko sa strane : živi na nekom brodu pa kroji i sastavlja teleskope u internacionalnim vodama.Šta sve neće izmisliti zbog usuda zvanog POREZ! E, taj mornar ga je od milošte nazvao dugačkim imenom - OMEGON ED 127 APO PREMIJUM. Drugi pak, dao mu poetsko ime AŠENSION APO 127 ED. Latentno je postojala opasnost od fobije više ličnosti. Morao je da iskoristi prvu priliku za beg iz Zemlje neviđenih mogućnosti.

Zahvaljujući poznatoj kompaniji „ Globalizacija „ bez ikakvih problema je stupio na tle velikog južnog kontinenta, Australije. Bolje da nije! Sa zaprepašćenjem je saznao da se u međuvremenu pojavio njegov brat blizanac ! Liči na njega kao jaje jajetu. I to pod zvučnim imenima: EKSPLORE SAJENTIFIK TELESKOP, kraće EST 127 APO i PROSTAR 127 VPF TRIPLET.

Brže-bolje vratio se kući gde su ga ugradili u neki APO ED...I TAKO DALJE REFRAKTOR. Bio je na kraju nerava, a i multikauting zaštita nosila je vidljive tragove čestih preoblačenja u raznorazne tubuse.

--------

P.S Ja sam ga upoznao dok je bio još u Evropi. Nije loš, tu i tamo ume da oboji ivice srpa Venere u ljubičasto ili zvezde u uglovima vidnog polja budu malo u šreg, ali, pobogu niko nije idealan. Možda se onda naljutio na mene kada sam mu rekao da ne veruje u previsoke cene koje su odredili nezajažljivi dileri. Posle svega šta je sve doživeo na putu oko sveta, ubeđen sam da bi sada pristao i na jednu NORMALNU cenu, trocifrenu u eurima, u jednom NORMALNOM tubusu sa NORMALNIM fokuserom. To sam pročitao između redova, u pismu koje mi je poslao pre neki dan. Srećan je što je u rukama jednog pravog amatera astronoma i često sa njim sanjari pod zvezdama. I njegove slike iz raznoraznih krojačkih salona mi je poslao. Kaže, ne trebaju mu više.

(20.10.2008.)

Instrumenti - gnomon, dvogled, teleskop, kratka istorija teleskopa i priča našeg poznatog a.amatera o tome kako je napravio sebi teleskop....

ATM - Amaterska izrada teleskopa - knjiga o samoizgradnji teleskopa (kompletno uputstvo)

Teleskopi - vrste, prednosti i mane. Komparacija teleskopa.... • Dobson-Newton reflektor • Newton EQ (ekvatorijal) reflektor • Maksutov-Newton katadioptricki teleskop • Schmidt-Newton katadioptricki teleskop • Cassegrain reflektor • Maksutov-Cassegrain katadioptricki teleskop • Schmidt-Cassegrain katadioptricki teleskop • Refraktor ahromat • Refraktor apohromat • Zaključak

Refraktor vs reflektor! (ili: sočivo protiv ogledala - koji teleskop je bolji?)

FAQ: Koji teleskop kupiti?