AM Home

O Miru

februar 2001.

Mir pada 22. marta

misije

Poslednji pozdrav Svemirskoj stanici "MIR"

Dragan
Miladinović

dragmila@Eunet.yu

Prema raspolozivim podacima, objavljenim na Internetu, danas 11.03.2001. i sutra 12.03.2001. (ponedeljak), ljubitelji astronomije imace poslednju priliku da na nasem nebu posmatraju prelet proslavljene Ruske svemirske stanice "MIR", obzirom na najavljeno prizemljenje ovog svemirskog veterana u vode juznog Pacifika oko 20.03.2001 godine. Dana 11.03.2001 godine, "MIR" ce iz nasih krajeva biti vidljiv golim okom kao svetla tacka, koja prelazi nisko nad zapadnim i istocnim horizontom, pocev od 19.17'.40" kada ce se pojaviti iz pravca Zapad-severozapad, a prelet ce zavrsiti u 19.21'40" zalazeci za horizont u pravcu jug-jugoistok. (napomena : podaci su nacinjeni za posmatraca iz Novog Sada, ali generalno vaze za celu Jugoslaviju, sa neznatnim odstupanjem).

Dana 12.03.2001 "MIR" ce se pojaviti iznad zapadnog horizonta u 19.08'19" casova a prelet ce zavrsiti u 19.11'49" u pravcu jug-jugoistok po lokalnom vremenu. Orbitalna stanica "MIR", nalazi se u Zemljinoj orbiti vec punih 15 godina, za koje vreme je obletela Zemlju 85.000 puta i zasluzna je za obilje prikupljenog naucnog materijala, prosirenje ljudskog znanja u oblasti astronomije, medicine .Izmedju ostalog, zasluzna je i za postavljanje rekorda u duzini neprekidnog boravka ljudske posade u svemiru, medjutim ovih dana mora biti spustena na Zemlju, delimicnim sagorevanjem u atmosferi, kao i potapanjem njenih nesagorelih ostataka u dubine juznog Pacifika. Razlozi za prestanak njenog rada, su kontraverzni, buduci da se s jedne strane istice da je tehnologija ove stanice delom zastarela (sto bi zbog eventualnog kvara moglo dovesti u opasnost stanovnike na Zemlji), kaoi da Ruska vlada ne raspolaze znatnim finansijskim sredstvima koja bi bila potrebna za nejno odrzavanje, a sa druge strane se smatra da bi njen ostanak u atmosferi mogao biti prolongiran iz razloga sto ona jos funkcionise, a sadrzi i opremu koja je velike vrednosti, te bi njeno eliminisanje u znatnoj meri oslabilo Ruske svemirske potencijale. Na zalost, odluka o njenom definitivnom kraju je doneta, te je ovo prilika da je poslednji put vidimo u njenom velicanstvenom odsjaju, i ispratimo je u istoriju, u kojoj vec sada zauzima pocasno mesto.

U Novom Sadu, 11.03.2001