AM Home

Zlatko Papic:
Haos u kretanju asteroida
u  Suncevom sistemu

papicz@EUnet.yu

Rad se bavi problemom haosa u kretanju malih nebeskih tela

Uvodni deo iz rada
    Haos... kompletan radu PDF formatu [367Kb].

Ovaj rad se bavi problemom haosa u kretanju malih nebeskih tela u Suncevom sistemu, sto je relativno mlada oblast nebeske mehanike koja korene vuce sa kraja devetnaestog veka, prve ozbiljnije kvalitativne analize dozivljava sredinom ovog veka a proizvodi kvantitativne rezultate u poslednjih dvadesetak godina. Iako je sam fenomen haosa (suptilne osetljivosti odredjenih fizickih velicina na pocetne uslove) poznat nesto duze, tek prve pouzdane racunarske simulacije kretanja izolovanog sistema N-tela (koji je analiticki neresiv) i akumulacija znanja u oblasti dinamickih sistema, dovele su ovu oblast astronomije do nivoa aktivnog istrazivackog polja, koje je svoju najznacajniju (i najatraktivniju) primenu pronaslo u proucavanju putanja i mogucnosti sudara potencijalno opasnih asteroida sa Zemljom, poput asteroida koji se pojavljuju u, sada vec, brojnim holivudskim trash filmovima. Prvo poglavlje je tehnicke prirode, gde su predstavljenje osnovne jednacine i formule od interesa u problemu N-tela, dok se drugo poglavlje bavi njihovom konkretnom primenom na odredjene asteroide iz Glavnog asteroidnog pojasa. U zavrsnom poglavlju je razmotren odredjen broj aktuelnih (i otvorenih) pitanja, poput starosti asteroidnih familija ili stvarne opsanosti od sudara Zemlje i nekog asteroida.

decembar 2001.