Komete

17P/Holmes - kratka istorija komete

Jozef Šuštar
joza@ptt.yu

24.10.2007.

Kometa 17P/Holmes je ovih dana izazvala veliko interesovanje svojim iznenadnim i neobičnim povećanjem sjaja. 24. oktobara je od objekta sa sjajem 17 m vrlo brzo povećala sjaj na 3 m i postala lako vidljiva golim okom. Svojim izgledom više podseća na zvezdu jer se difuzna koma može videti tek kroz teleskop. Ne zna se tačno šta je prouzrokovalo ovako nagli porast sjaja i kako će se ubuduće menjati njen sjaj. Jedna od predpostavki je da je došlo do sudara sa nekim telom.

Ova kometa je i ranije  pokazivala slične promene sjaja, čak je i njeno otkriće 1892. bilo posledica takve promene. Možemo se nadati da će promene biti slične tadašnjim: tokom vremena će se razviti koma, a sjaj će lagano opadati pa će kometa biti vidljiva golim okom još par nedelja.

Nekih 75 dana nakon prvog porasta sjaja u novembru 1892, došlo je do još jednog povećanja sjaja skoro iste amplitude. Moguće je da će se nešto slično dogoditi i ovog puta, pa se preporučuje svima da pažljivo prate i posmatraju ovu kometu.

Kometu je otkrio E. Holmes iz Londona. On je 6. novembra 1892. svojim 32 cm teleskopom posmatrao Jupiter i neke dvojne zvezde i pored toga što nebo nije bilo baš najpovoljnije. Na kraju posmatranja okrenuo je teleskop ka M31 u Andromedi. U tražiocu je našao M31 ili tačnije ono što je mislio da je M31, pogled kroz okular je bio iznenadjenje  jer je video nešto sasvim drugo. Kao dobar poznavalac tog dela neba odmah je posumnjao na kometu. U toku noći je odredio grubo poziciju i o tome obavestio nekoliko engleskih astronoma. Neki su bili skeptični zbog blizine M32 i mogućnosti zamene sa njom, ali je vrlo brzo potvrdjeno otkriće komete. Kometu su nezavisno otkrili i T.D. Anderson (Edinburg, Škotska) 8. novembra  i J.E. Davison (Australija) 9. novembra.

Kometa se u tim trenutcima nalazila u položaju iz koga je bilo teško precizno odrediti tačnu orbitu pa je bilo nekoliko verijanti moguće orbite. Kreutz je demonstrao koliko je teško odrediti orbitu na osnovu posmatranja do 17. novebrana na taj način što je dao četiri parabolične orbite sa perihelom koji varira od 28. februara do  7. juna i sve su prolazile na sličan način kroz posmatrane položaje. Čak je bilo mišljenja da je to povratak izgubljene komete 3D/Biela. Nešto kasnije  je ustanovljeno da je putanja  komete eliptična i da ima period od oko 6,5 godina.

Kometa je prošla perihel skoro pet meseci pre otkrića i bila najbliža Zemlji mesec dana ranije. Kasnije se pokazalo da je ona otkrivena nakon povećanja sjaja. Mnogi astronomi su zabeležili da je u prvoj polovini novembra bila vidljiva golim okom, ali je malo njih ustanovilo njen tačan sjaj. Sredinom januara sledeće godine kometa je još jednom povećala svoj sjaj i ponovo bila vidljiva golim okom.

Od tada kometa je posmatrana u više povratka sa vrlo slabim sjajem, oko 18 m. Takodje je bilo poremećaja u periodu orbite. Njen sadašnji period je 6,88 godina.

Ovogodišnji skok u sjaju se dogodio nakon njenog prolaska kroz preihel, kada je imala sjsj 14,5 m, i kada je njen sjaj pao na oko 17 m. Prvu promenu u sjaju je primetio Juan Antonio Henr’quez Santana (Španija) u rano jutro 24. oktobra. Par sati kasnije (oko 4 UT) Bob King (Minnesota, USA), javlja da je izmerio sjaj od 7,1 m (oko 4:00 UT). Sredinom dana ustanovljen je golim okom sjaj 4 m (oko 11:40 UT). Par sati kasnije Seiichi Yoshida (Japan) posmatra kometu I konstatuje golim okom sjaj od 3,5 m (oko 13:20 UT) nešto kasnije konstatuje sjaj od 3 m (oko 15:12UT). Krajem 24. ima sjaj 2,8 (oko 17:28 UT).  Dalji izveštaji potvrđuju da se sjaj stabilizovao na 2,6 – 2,8.

(28.10.2007.)