AM Home

komete

Kometa C/2002 C1
(Ikeya-Zhang)

KOMETE U AM

Još o ovoj kometi: | 09.02. | 12.02.  |14.02.  | 15.02. | 04.03. | 08.03. | 14.03. |
|
18.03. | 01.04.

14.02.2002.

Radan Mitrović
radanm51@yahoo.com

skok na fotografiju

Sve je počelo na yuam listi. Otkrivena kometa, svi šalju izveštaje o posmatranju a moje Skoplje utonulo u neku magletinu nožem da je sećheš, a kamoli da vidiš nebo ili zvezde, a za kometu i da ne zborim. I dok sam čitao vaše izveštaje i tekle mi ljige pored monitora vidi čuda, magletina se digla, a nebo plavo k'o nikad pre. I rešimo se ja i Andreja (onaj sa J i A na kraju) da odemo da vidimo kometu dvogledom, ali jadac. Napravimo grešku i odemo tamo gde nam je jugo-zapad zaklonjen i plus oblaci na horizontu i ništa. Još napravismo i štetu. Oterasmo jedan ljubavni par koji je sedeo (ili lezhao u kolima). Ko zna šta su pomislili kada su videli dvijicu sa dvogledom koji pokazuju prstima pema nebu. I toliko je bilo za to veče uz dogovor da se sutra ide ranije na bolje mesto i da se slika.

I tako i bi. Razjurio se ja po opremu i po ljude, ali Andreje nigde nema ni da se javi k`o da je u zemlju propao. Meni skoči adrenalin od nervoze. Ljudi jedan po jedan počeše da otkazuju i ceo svoj bes isturim na Aleksandra koji je trebao da ide na kurs grčkog jezika, ali ja se toliko razvikao da je morao da dođe jer je kod njega bio aparat sa filmom. Da ne dužim nekako se skupismo ja Aca i onaj što je u zemlju propao nekako niče oko 17h i krenusmo u pravcu najbliže destinacije gde s dobro vidi SW, a i poprilično je visoko.

Kometa C/2002 C1 (Ikeya-Zhang)

Pošto smo imali samo telekop koji ranije nismo koristili za fotografiranje jer je star i montaža mu nije baš najbilje naštimovana nekako smo improvizovali useveravanje, a balansiranje je priča za sebe. Zato što smo stavili aparat na tubus kontra teg nije bio dovoljan pa smo u kesu stavljali sve i svašta da koliko toliko izbalansiramo telekop. Na unapred pripremljenim mapama smo otprilike locirali mesto gde bi kometa trebala biti i počeli sa slikanjem oko 18h 35m sa prvom ekspozicijom od 5min i drugom 10min. Koristili smo aparat ''jashika'' sa objektivom od 65mm i blendom 1,7. Treba da napomenem da smo u žurbi zaboravili kod Emina okular sa nišanom tako da sam vodio teleskop sa 9mm okularom, a kao zvezda nišan nam je bila beta ceti.

Posle završenog posla na brzinu se spakovali i odneli film na razvijanje i oko20h i 30min imao sam slike koje sam morao dodatno da zumiram da bi se išta moglo videti. Na Red Shift 4 i na HNSky programu smo potvrdili položaj i u foto šopu sam zvezdicom označio kometu jer bi inače bilo čik pogodić gde je gradić rodić:-).

Moram priznati da slike nisu baš reprezentativne ali s obzirom kojom tehnikom i u kakvoj žurbi su slikane i te kako mi je zadovoljstvo što sam video kometu barem na slici koju sam sam napravio. A čhinjenica da sam ja izgleda prvi na ovim prostorima koji je uspeo da fotografira me još više ispunjava osećajem samozadovoljstva. Doduše ne mogu poreći da to što sam prvi je pomoglo i to što se Igoru Smoliću pokvarila CCD kamera (nadam se da ce je uskoro popraviti). Sa takvom tehnikom koju on poseduje ja ne mogu da se takmičim.

Ne znam kako vama zvuči cela ova priča ali mene uznemirava jedna činjenica, a to je da se mi ovde u Skoplju još uvek dobro snalazimo u haosu i nemaštini i prosto ne znam kako bih radio kada bih imao neki pristiojniji teleskop i sredstava za rad. Teši me izreka da se ljudi na dobro lako navikavaju. Dace bog ili neka mecena ili sponzor da kupimo opremu s kojom bismo mogli da pratimo savremene tokove.

Pozdrav iz Skoplja