AM Home

Saturn

Rečnik

Sadrzaj AM

izvestaji

Okultacija 3. novembar 2001.

Zagreb

Okultacija Saturna Mesecom
IZVESTAJI:  Skoplje Zagreb Sremcica Novi Sad video snimak

Boris Štromar

4.11.2001.
Zagreb

Super je ispao ovaj dogovor za okultaciju Saturna! Puno hvala Anti Pavlovicu koji nam je javio za subotnju okultaciju. Sve se odlicno poklopilo: subota navecer, vedro nebo na kojem se nesto desava, ko stvoreno za popularizaciju astronomije. Dogadjaj je bio najavljivan na mnogim radio postajama, pa je valjda zato doslo toliko ljudi na Cmrok, iako je bilo dosta hladno.

Izlazak Saturna

U 21h kad sam se pojavio na Cmroku tamo je vec bio Vjeko, pa smo zajedno poceli slagati teleskope, a uskoro je stizao i ostatak ekipe. Kako je vrijeme odmicalo, mogli smo primjetiti kako se Mjesec opasno priblizava jednoj tockici na nebu, strucno nazvanoj Saturn. Razmak izmedju Saturna i Mjeseca je bio otprilike obrnuto proporcionalan znatizeljnicima koji su stizali na Cmrok. Bila je i ekipa iz Jutarnjeg lista koja nas je fotografirala, a ja sam pricao sa novinarom i istovremeno pokusavao teleskop drzati usmjeren u pravcu Saturna i Mjeseca tako da se ne izgubi iz vidnog polja.

Bilo je lijepo vidjeti ljude koji su dosli na Cmrok. Cim bi netko postavio nekakvo pitanje, ostali bi pazljivo slusali odgovor i dalje se raspitivali o svemu sto bi im palo na pamet. Neki su se iznenadili sto mogu Saturn i Jupiter vidjeti golim okom, a po izrazima lica sam vidio da je svima bilo drago sto su dosli. Katkad bi otvorili sirom oci kao djeca kad cuju nesto uzbudljivo :) A kad smo vec kod djece, meni su najbolje bile tri cure koje su dosle sa tatom...najstarija ima valjda oko 7 godina :) Skroz su bile lude, stalno su se vrtile oko mene i mog teleskopa i uvijek bi se prije reda zgurale do okulara. A i tata je isto koristio priliku, pa bi uvijek bacio pogled kroz teleskop kada bi ih pokusavao udaljiti "da i drugi nesto vide". :)

Moram priznati da je atmosfera bila malo kaoticna i vrlo uzurbana, pogotovo u trenutku pocetka okultacije. Cinilo se kao da je Mjesec jos vise pozurio prekriti prstenasti planet; sve se nekako prebrzo odvijalo. Steta sto nije bilo vise teleskopa (imali smo 4: ETX, 4.5" newtonian, 120mm refraktor i 8" dobson) jer mi se cini da nisu svi uspjeli vidjeti trenutak okultacije. A onaj ZETov vozac autobusa si je izgleda slozio red voznje tako da taman stigne vidjeti pocetak :)

Ubrzo nakon sto je Saturn nestao iza Mjeseca su ljudi pomalo poceli odlaziti (osim ADIjevaca naravno :) ). Neki su jos ostali da bace pogled na Jupiter i jos malo prosvrljaju po mjesecevoj povrsini gdje su se na terminatoru mogle vidjeti fantasticne sjene, narocito od dva plananiska vrha. Te sjene su izgledale bas kao tornjevi katedrale u Zagrebu, ogromne, dugacke, ostre..genijalno!

Polako smo se smrzavali i cekali da Saturn izroni iza tamne strane Mjeseca. Domjan nas je iznenadio jer se pokupio sa teleskopom doma 5 minuta prije prestanka okultacije. Zapravo je propustio najbolji dio - svima se oteo jedan "Wow!" iz usta cim su vidjeli kako se Saturn pojavljuje "iz nicega". Bas je izgledalo nekako misticno...mozda okultno? ;) Ja sam uspio kamerom snimiti sam kraj okultacije, a zapravo mi je bilo zao snimati jer je bilo super gledati golim okom kroz teleskop.

Na kraju je Vjeko odlucio fotografirati Saturn u blizini mjesecevog ruba, pa sam mu pokusao pomoci da se teleskop ne zatrese kod okidanja tako sto sam mu drzao SkyAtlas Companion ispred teleskopa (tzv. hat-trick :) ). Nisam bas siguran da sam precizan u mjerenju ekspozicija. Tesko je odrediti 2.5s ekspozicije i mahati okolo sa knjigetinom :)

I tako, sto drugo reci nego da je na Cmroku opet bilo ludo!

Ostali snimci: