AM Home

Iličić
acika@uns.ns.ac.yu

T

rece
veceri novembra moci cemo posmatrati veoma zanimljivu nebesku pojavu. Tada ce Mesec na svom putu po nebu preci preko planete Saturn. Ovakvi dogadjaji prelaska nekog nama blizeg nebeskog objekta preko nekog drugog udaljenijeg nazivaju se okultacije. Tada svetlost sa okultiranog objekta biva u jednom trenutku pomracena ivicom tela koje ga preklapa.

Naziv okultacija vodi poreklo od latinske reci occultatio u znacenju sakrivati. Posto zvezda na nebu ima znacajan broj njihove okultacije su uobicajna pojava. Zvezde tako mogu biti okultirane Mesecom, planetama i njihovim mesecima, asteroidima i kometama. U proslosti pa sve do danas proucavanju ovog fenomena je poklanjana najveca paznja jer je bio jedini nacin da se dodje do novih informacija o prirodi udaljenih objekata naseg zvezdanog sistema. Posto je Mesec najvece i najbrze tamno telo koje se krece po nebu okultacije koje on pravi su najbrojnije. Ipak posto je njegova moguca putanja po nebu prilicno siroka ne desava se cesto da okultira odredjeno nebesko telo a posebno kada se to posmatra sa odredjenog mesta na Zemlji. Primer za ovo je najpoznatije i najociglednije mesecevo okultiranje poznatije kao pomracenje Sunca. Iako se ono desava otprilike dva puta godisnje, sa odredjenog mesta na zemlji je vidljivo jednom u nekoliko (2.5-3) godina. Kada je u pitanju odredjeni objekat tackastih dimenzija kao zvezda ili u nasem slucaju planeta ovakva pojava desava se jos redje.

CCD snimak od 12. novembra 1997. sa mesta sa kojeg se umesto okultacije mogao pratiti samo mesecev bliski prolaz (Gregory Terrance)

Najpovoljnija meseceva okultiranja su ona kada to on cini svojom tamnom ivicom tako da pojava nestanka svetla nije ometana njegovim jakim sjajem. Ipak u slucaju sjanijih objekata kao planete ili vece zvezde i okultiranje svetlom stranom moze biti isto tako interesantno. Posebno zanimljiva moze biti pojava takozvane tangentne okultacije kada objekat prolazi blisko tangenti na mesecev disk. Tada reljef meseca moze da dovede do visestrukih okultacija u kratkom periodu prolaza. Ovakve pojave gledano sa odredjene tacke na Zemlji su veoma retke pa zato privlace posebnu paznju.

Poslednja pojava okultacije Saturna Mesecom iz nasih krajeva je bila vidljiva 12. novembra 1997. kada 90% osvetljen mesecev disk tamnom ivicom pomracio Saturna.

3. novembar 2001

Sema prolaska Mesecevog diska ispred Saturna 3. novembra 2001. [33 Kb]
Pocetak predstojece okultacije nastupa 3. novembra u 22:00 kada ce 92.5% osvetljen Mesec poceti svojim svetlim rubom da zaklanja Saturn. U tom momentu ce biti veoma interesantno posamartati kako planeta lagano nestaje iza mesecevih planina. Zbog saturnovih dimenzija od 46 uglovnih sekundi, zajedno sa prstenom, zalazak ce potrajati cela dva minuta. Nesto vise od sat vremena ce biti potrebno da ceo Mesec predje preko planete. Tacno u 23:07 Saturn ce poceti da se pomalja sa meseceve tamne strane da bi mu ponovo oko dva minuta trebalo da se potpuno pojavi.

Oblast na Zemljinoj povrsini sa koje je vidljiva okultacija 3. novembra 2001 [17 Kb]

Pojava ce se moci pratiti iskljucivo iz Evrope, a bice interesantna za posmatranje i golim okom ali ce kompletan dozivljaj biti omogucen onima koji za ovo iskoriste neki teleskop.

1. decembar 2001

Sema prolaska Mesecevog diska ispred Saturna 1. decembra 2001. [36 Kb]

Sledeca okultacija ovog tipa nastupa vec za mesec dana, 1. decembra sa pocetkom u 3:51 i izlaskom u 4:53. Mesec ce tada biti sasvim pun ili preciznije receno samo sest sati stariji. Nakon toga naredna okultacija Saturna ce se desiti na vece 16 aprila 2002 godine kada ce ga samo cetiri dana stari Mesec zakloniti svojom tamnom stranom. Nepovoljno je sto ce se susret odigrati relativno nisko na nebu, samo tri stepena iznad horizonta. Zatim cemo na sledeci ovakav fenomen morati cekati do maja 2007. godine.

oktobar 2001