Sateliti

Pluton ima tri satelita

Dipl. ing.
Drago I. Dragović

dragovic@net.yu

Taman kad smo pomislili da je priča o našoj porodici u Sunčevom sistemu malo počela da jenjava, kad evo novog porodičnog trača. Planeta Pluton, koja je 50 godina od otkrivanja (1930) bila sama, pa onda sledećih 25 godina (od 1978) imala samo jedno "dete", Harona, iznenada je u maju ove godine dobila još dve prinove!

2005-19-a-web_print.jpg (64484 bytes)

Zahvaljujući detaljnom snimanju i dugotrajnim ekspozicijama, Hablov teleskop je došao do snimaka na kojima se na dvostruko većoj udaljenosti od Harona vide dva mnogo manja satelita. Ako sledeća snimanja, koja su planirana za februar, potvrde ovu priču, Međunarodno astronomsko udruženje (IAU) će početi da razmatra predloge za njihove nazive.

Neposredno pre toga, timovi astronoma koji su nedavno otkrili tzv. desetu planetu (čitaj u prošloj "Astronomiji") takođe su izjavili da su i oni pronašli jedan mesec.

Svi navedeni novootkriveni objekti leže u Kajperovom pojasu, jednom disku zaleđenih tela koji se prostire iza orbite Neptuna. Zapravo, u tom regionu već je registrovano pet objekata koji poseduju satelite, a sasvim je za očekivati da će sa novim istraživanjima taj broj da poraste, izjavio je Keith Noll, astronom sa Baltimorskog instituta za svemirska istraživanja, koji i koordiniše rad svemirskog teleskopa Habl.

U svakom slučaju, Pluton je prvi objekat Kajperovog pojasa za koji se zna da poseduje više satelita, izjavili su stručnjaci iz Primenjene fizičke laboratorije pri slavnom Johns Hopkins univerzitetu.

U zavisnosti od vrednosti albeda, procenjuje se da su novi Plutonovi sateliti dimenzija između 50 i 180 km.

Dalja osmatranja Plutona i novih satelita pomoći će da se preciznije proračunski odredi masa i gustina Plutona i Harona, kao i da se donekle utvrdi unutrašnja građa novih tela.

"Ovo je novo poglavlje u priči o Plutonu," izjavio je Alan Stern, član naučnog tima sa Istraživačkog instituta u Koloradu.

(02.11.2005.)