AM Home

Linkovi

uran - sateliti

Kaliban i Sicoraks

gucic@email.com

Kaliban (S/1997 U 1) i Sicoraks (S/1997 U 2) predstavljaju novookrivene satelite Urana pomocu Hejlovog 5-metarskog teleskopa na Maunt Palomarskoj opservatoriji. Oni su do sada najtamniji sateliti koji su zapazeni sa Zemlje. Nemoguce ih je videti bez velikog teleskopa kao sto je onaj na Maunt Palomaru ili na Havajima. Kaliban ima u precniku oko 60 km, i orbitira oko Urana na prosecnoj udaljenosti od oko 7.1 miliona km. Sicoraks u precniku ima oko 120 km, i orbitira, nesto dalje nego Kaliban, od Urana na udaljenosti od oko 12.2 miliona km. Precnici oba satelita se nisu mogli odretiti tacno, vec su odredjeni priblizno ili sta vec, pogadjani su, jer su isuvise tamni i mali da bi se dale tacne informacije o njima. Njihova povrsina odbija 7% ukupne Sunceve svetlosti koja padne na njih.

Kaliban i Sicoraks su prvi otkriveni sateliti Urana koji se mogu nazvati “nepravilnim” sto se tice oblika. To su najverovatnije asteroidi uhvaceni u Uranovo gravitaciono polje. Na fotografijama se ovi sateliti vide u crvenkastoj boji, najverovatnije zbog prisustva organskih molekula na njihovoj povrsini koja je sastavljena od leda i stena.

Putanje Sicoraksa i Kalibana prema drugim satelitima Urana

[Veci snimak 81 Kb] Ovo je snimak pomocu koga je otkriven Kaliban, vrlo taman Uranov satelit. Prvobitna oznaka mu je bila S/1997 U 1.

Produced by: Brett Gladman, Canadian Institute for Theoretical Astrophysics and Cornell University