teorija

NSPoint
komentar
Einstein i ubrzano širenje svemira

Kliknite na  ilustraciju

Zadnjih godina su se pojavili termini tamna materija i tamna energija, u vestima i člancima iz astronomije i drugih prirodnih nauka. Njihovo otkriće je vezano za rešenje kosmoloških problema, pitanja otvorenog ili zatvorenog svemira, odnosno kosmološke konstante i drugog. Dovoljno tamne materije bi dovelo do prestanka širenja vasione a još nešto više do sažimanja, odnosno do procesa suprotnom onom u kome je nastala vasiona. Uzgred, do istog rezultata bi došlo ukoliko bi bilo više i obične materije, ali ona je već izmerena (možda je bolje reći procenjena) i zaključeno je da je nema dovoljno. Tamna materija se ponaša, bar što se tiče njenog gravitacionog dejstva, kao i vidljiva materija, pa je, u osnovi, na bazi te činjenice i otkrivena. Takođe, ona je ,,kriva'' i za smanjenje vidljivog, kao i drugih vrsta zračenja udaljenih objekata što takođe može biti iskorišćeno za njeno detektovanje. Možda je u njoj i deo odgovora na čuveno pitanje: ,,Zašto je nebo crno''. Sastav, ili čak i priroda, te tamne materije izgleda da još nije odgonetnuta.

Koliko je tamna materija zagonetna, to se još više može reći za tamnu energiju. O tome ima još manje pisanog jer se valjda i manje zna. U članku, koji je povod za ovo malo razmišljanje, se identifikuju kosmološka konstanta i tamna energija (Za kozmologiju su od iznimnog značaja spoznaje o „snazi“ i trajnosti djelovanja kozmološke konstante, koja je poznata pod pojmom tamne energije.)što nisam siguran da je baš korektna interpretacija. Bolje je bilo reći da se dejstvo tamne energije može meriti, ili se ispoljava kroz veličinu kosmološke konstante. Kao nešto malo obaveštenog laika, interesuje me kako je otkrivena tamna energija, kako se došlo do zaključka da je njeno dejstvo, za razliku od gravitacije, odbijajuće, koja je to sila koja deluje odbijajuće na velikim udaljenostima i kako se meri njena količina u vasioni.

S obzirom da su to sve teorije, sve u fazi istraživanja, ne bi bilo loše da donesete njihov malo opširniji prikaz što bi bilo vrlo rado prihvaćeno od strane čitalaca ,,Astronomije'' i Astronomskog magazina.

U Nišu 09.03.2007. godine.
Filipović Aca