|
Helikopteri
|
Španske kompanije, sve više fokusirane na razvoj helikoptera, sprovode intenzivna istraživanja na polju povećanja efikasnosti i redukovanju zvuka. |
Proizvodni centri "Eucoptera", koji je deo evropske porodice EADS, smešteni su u Španiji, proizvode razne modele, uključujući i "Tiger" i EC135 za špansku vojsku. I u ovoj grani proizvodnje akcenat se baca na kompozitne materijale, tako da kompanija "Aernnova" dizajnira i proizvodi metalne i kompozitne nosače za svetskog giganta u helikopterskom biznisu – "Sikorsky". "Aernnova" je takođe i deo evropske inicijative koja ispituje mogućnosti za smanjenje težina helikoptera, potrošnje goriva, buke i zagađenja.
U Barseloni, na Katalonskom politehničkom fakultetu (UPC), grupa naučnika već izvesno vreme radi na povećavanju autonomije malih letilica bez ljudske posade (UAV). "Bezpilotnih letilica ima na svim nebima sveta, ali su helikopteri veoma složeni aerodinamički sistemi, mnogo teži za upravljanje i kontrolu od običnih aviona," kaže Ricardo Sánchez-Peña, nosilac glavnog projekta.
Sánchez-Peña je objasnio da njegova grupa pokušava da poboljša autonomno delovanje ovih letilica uvođenjem veštačkog vizuelnog sistema i poboljšavanjem autonomije upravljačkih sistema. Buduće aplikacije će sadržati infracrvene senzore, koji će moći da otkrivaju šumske požare ili električne kvarove i da potom pozovu ljudsku pomoć.
Hardwere za sve te tipove aktivnosti već postoje – senzori, navigacioni sistemi itd. – tako da danas izazovi leže u softwareu, u "integrisanju navigacije sa drugim senzorima, i obezbeđivanju veće kontrole i autonomije," kaže Sánchez-Peña. "Ako želite da povećate preciznost, to je čist matematički problem. Današnji su izazovi na poljima kontrolnih sistema i veštačkog vida."
Širom Zemljine kugle, španski informacioni sistemi kompanije "Indra" obezbeđuju avionima sigurna uzletanja, putovanja i sletanja. Do sada je ovaj sistem za upravljanje vazdušnim saobraćajem prodat u preko 20 zemalja, a njegovi delovi su inkorporirani u makar još toliko nacionalnih sistema, zahvaljujući prodaji paketa raznim međunarodnim kompanijama poput "Raytheona". U stvarnosti, preko 20% svih letova na svetu se obavlja putem jednog od "Indra" sistema. On procesira i integriše informacije kao što su plan leta, lokacija u "real–timeu" i kretanje, vremensku prognozu, promene u letu u opštu sliku neba i saobraćaja na datoj lokaciji.
"Jedan od razloga zašto je naš sistem među najboljima u svetu su algoritmi koje koristimo za određivanje putanje aviona, preciznost u odnosu na zadati kurs, meteorološke uslove i performanse letilice," izjvavio je Javier Ruano, direktor menadžmenta vazdučnog saobraćaja u "Indri". U prošlosti, posao vazdušne kontrole se oslanjao na radarsku mrežu, ali danas, kada su zone letenja postale opasno zakrčene, to je postao vrlo značajan posao.
Istraživači u "Indri" koriste nove tehnologije koje im omogućavaju da kontrole letenja umesto radara koriste informacije koje sakupljaju sateliti, tako da je razmena podataka između njih i aviona preciznija, a i nema više nepokrivenih oblasti kao što je to bio slučaj kada se letelo recimo preko okeana. Sa satelitskim navigacionim sistemom, avionski kompjuter određuje svoj položaj sa velikom preciznošću, i u stanju je da neprestano održava kontakt sa kontrolom leta.
Takođe je primećeno da, pošto se sva komunikacija između posada i kontrolora obavlja na engleskom jeziku, često dolazi do nesporazuma i poteškoća sa onim posadama kojima to nije maternji jezik. Zato će to biti izbegnuto upotrebom automatskih dijaloga, što će svima olakšati posao.
Sledeći elemenat kontrole uključuje zamenu klasičnih hidrauličkih sistema, kao što su recimo krilni "flapsovi", sistema koji tokom leta pokreću različite elemente. Novi sistemi su električni, koji preko žica prenose snagu i signale do krila. Hidraulični sistemi su teški, ali imaju dugu tradiciju u avijaciji još od početka letenja. "Avioindustrija je veoma konzervativna," kaže Quintana iz SENER–a, koji su proizveli te nove elektromehaničke sisteme. "Jeste da je stari sistem siguran, ali je i konzervativan. Ali ako ih treba ugraditi u letilicu, elektromehanički sistem je značajno lakši od hidrauličkog."
"Indra" je takođe i jedan od najvećih proizvođača simulatora leta na svetu, koja snabdeva uređajima i opremom čitavu Evropu i Ameriku, gde se koristi za treninge mornaričkih pilota. Kompanija trenutno razvija novi trening–simulator za američke helikoptere "Seahawk".
(04.05.2007.)
Komentar? |
[
Home |
Sadržaj |
Galaksija |
Sunčev sistem |
Teorija i praksa ] |
|
Poseta centru ESA
u Španiji
ESAC - Evropski svemirski astronomski centar
VIJETNAM USKORO U SVEMIRSKOM KLUBU
I tako dalje. Svet se bavi naukom, a za to vreme Srbija rešava najvažnije pitanje čovečanstva: ko će da bude koji ministar u Vladi zemlje koja polako bledi sa političkih i svih drugih mapa sveta.
I mudro raspravlja o problemu Kosova.